به گزارش یکم جالب، یکی از جذاب ترین مدل های برقی BMW مدل i8 است که با وجود جذابیت زیاد و استقبال گسترده رانندگان و منتقدان، تنها پس از شش سال تولید کنار گذاشته شد.
این خودرو طراحی بسیار جذاب و جوان پسندی داشت و با بهره گیری از آخرین فناوری های بی ام و پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به گل سرسبد خودروهای برقی این شرکت داشت. اما بنا به دلایلی عمر این دستگاه تنها شش سال بود. امروز قصد داریم در قسمت اخبار خودرو گجت نیوز به بررسی دلایل توقف تولید این خودرو توسط BMW بپردازیم.
به گزارش گجت نیوز، بر خلاف تمامی خودروهای سری i بی ام و، مدل i8 یک خودروی پلاگین هیبریدی است. بنابراین با وجود اینکه باتری خودرو همچنان از طریق شارژرهای دیواری قابل شارژ است، بیشتر نیروی آن توسط موتور بنزینی تامین می شود. به ویژه اگر از BMW i8 به عنوان یک خودروی تمام الکتریکی استفاده کنید، می توانید تنها 35 کیلومتر مسافت را با آن طی کنید که در مقایسه با یک خودروی تمام برقی بسیار کم است.
بنابراین افرادی که انتظار خرید بی ام و 8 را بدون نیاز به استفاده از بنزین داشتند، با شوک بزرگی مواجه شدند. البته مالکان این خودرو به دلیل هیبریدی بودن نیاز به سوخت گیری بسیار کمتری داشتند. اما باز هم از مهم ترین مزیت خودروهای برقی یعنی بی نیازی به بنزین بی بهره بودند. البته موتورهای پلاگین هیبریدی نیز مزایای زیادی دارند. اما استفاده از آنها در خودروهای اسپورت، آن هم با برند معروف BMW، چندان مورد پسند رانندگان نبود.
قیمت بالا
تمام افرادی که تصمیم به خرید خودروی BMW دارند طبیعتاً انتظار قیمت بسیار بالایی برای محصول مورد نظر خود دارند. چرا که این شرکت در اصل یک خودروساز لوکس است. برای مثال بد نیست بدانید در حال حاضر ارزان ترین خودروی بی ام و کوپه 228i است که 38 هزار دلار قیمت دارد.
با این حال، مدل i8 حتی با استانداردهای BMW خودرویی گران قیمت است و با قیمت اولیه 136000 دلار (181000 دلار با احتساب تورم سال 2024)، یک خودروی اسپرت فوق لوکس به حساب می آید. بد نیست بدانید بی ام و i7 با وجود اینکه یک محصول تمام برقی است، قیمت اولیه 105000 دلاری دارد و نسبت به مدل i8 ارزانتر است.
این قیمت بسیار بالا نیز دلیل دیگری برای حذف BMW i8 از سبد محصولات این شرکت بود. البته فروش این خودرو در ابتدا قابل قبول بود; به طوری که در سال های اول و دوم این خودروفروشی به ترتیب دارای 1741 و 5456 دستگاه خودرو در سراسر جهان بود. اما قیمت بالای این خودرو بالاخره جواب داد و مدل i8 کم کم از لیست علاقه مندی های عاشقان رانندگی خارج شد.
قدرت زیاد نیست
شاید طراحی زیبا یکی از دلایلی باشد که بسیاری از افراد را به سمت خرید خودروهای اسپرت سوق می دهد. اما دلیل اصلی گرایش اکثر رانندگان و علاقه مندان به این دسته از خودروها قدرت بالای آنهاست. با این حال، BMW i8 با وجود اینکه یک خودروی اسپرت کامل در نظر گرفته می شود. اما قدرت آن در مقایسه با بسیاری از رقبا چندان تعریف نشده بود.
مدل اولیه این خودرو که در سال 2014 روانه بازار شد، قدرتی معادل 357 اسب بخار داشت و مدل های کوپه و رودستر نیز در سال 2018 با قدرت 374 اسب بخار روانه بازار شدند. البته این مقدار قدرت اصلا بد تلقی نمی شود; اما وقتی بیش از 130 هزار دلار برای خرید خودرو می پردازیم، طبیعتاً انتظار محصول توانمندتری را داریم.
برای مقایسه بد نیست به بی ام و 6 گرن کوپه 2014 اشاره کنیم که از موتور 4.4 لیتری V8 با قدرت 560 اسب بخار بهره می برد و بسیار قدرتمندتر از مدل i8 به حساب می آمد. همچنین مدل بسیار ارزانتر M3 2015 نیز دارای موتور سه لیتری بود که 425 اسب بخار قدرت داشت و از i8 قدرتمندتر بود.
آخرین مدل های BMW i8 سرانجام در سال 2020 تولید شد و پس از آن باواریایی ها بنا به دلایلی که گفته شد تصمیم به توقف تولید گرفتند. BMW i8 طراحی بسیار جذابی داشت. اما قیمت بالا، قدرت نه چندان مناسب و البته موتور پلاگین هیبریدی مهم ترین دلایلی بود که باعث شد این خودرو به آن چیزی که لیاقتش را دارد نرسد.
5858