به گزارش یکم جالب به نقل از دیجیاتو، پارس خودرو P90 دارای جعبه دنده است و شاهین پلاس اتوماتیک است. به گفته سایپا، چند ماهی است که شاهین جی دنده ای و اتوماتیک عرضه نکرده و فراخوانی برای آنها صادر نکرده است، احتمال دارد نسخه جدید شاهین و P90 پارس خودرو به عنوان محصولات جایگزین در نظر گرفته شود. ایران خودرو سال گذشته نیز برنامه مشابهی را اجرا کرد. نتیجه این برنامه جایگزینی تارا وی 1 پلاس و تارا وی 4 ال ایکس با دنده تارا وی 1 و تارا وی 2 اتوماتیک بود. روند تولید و عرضه شاهین از سال گذشته به کندی پیش رفته است و سایپا نیز با تعهدات فراوان شاهین در قالب فاز دوم سامانه یکپارچه دست و پنجه نرم می کند. جایگزینی شاهین پلاس و پی 90 با تعهدات شاهین در زمستان 1403 راهی آسان و سودآور برای سایپا خواهد بود.
شاهین پلاس برخلاف سه تیپ فعلی این خودرو شاهین جی، شاهین جی ال و شاهین جی اتوماتیک از موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی ME16 استفاده می کند. این خودرو نسخه سایپایی موتور پژو سیتروئن EC5 است. ایران خودرو نسخه اختصاصی خود به نام TU5 پلاس را روی تارا و رانا پلاس قرار داده است. این موتور می تواند حداکثر 111 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور آزاد کند. این ارقام کمتر از راندمان موتور 1.5 لیتری هشت سوپاپ M15 TC است. البته توربوشارژر از این خودرو حذف شده است تا شاهد پیچیدگی کمتری در قسمت فنی باشیم.
گیربکس در نظر گرفته شده برای نسخه جدید شاهین یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE می باشد. این گیربکس هم اکنون در محصولات ایران خودرو مانند تارا اتوماتیک و توربوشارژر اتوماتیک دناپلاس استفاده می شود. بنابراین می توان گفت شاهین پلاس از نظر فنی با تارا اتوماتیک برابری می کند و تنها تفاوت ظاهری بین این دو خودرو وجود دارد.
5858