یکم جالب:آخرین داده های گردآوری شده توسط JATO Dynamics برای نیمه اول سال جاری نشان می دهد که تسلا در ایالات متحده و اروپا جایگاه خود را از دست داده است، جایی که فروش به ترتیب 8 و 13 درصد کاهش یافته است. در حالی که عموم مردم دقیقاً مشتاق خودروهای برقی نیستند، تقاضای کلی در هر دو منطقه در واقع رشد کرده است.
کاهش فروش همیشه به معنای از دست دادن سهم بازار نیست، اما در مورد تسلا اینطور نیست. در اروپا، حجم این برند از 185200 دستگاه در نیمه اول سال 2023 به 161300 دستگاه برای مدت مشابه در سال 2024 کاهش یافته است. با این حال، در همان دوره زمانی، کل ثبت نام های EV 1.7 درصد افزایش یافته است.
این بدان معناست که سهم بازار تسلا در بازار خودروهای الکتریکی اروپا از 19.8 درصد به 17.2 درصد در سال جاری کاهش یافته است. پس از گروه فولکس واگن، تسلا دومین خودروسازی است که در شش ماهه اول سال 2024 با بیشترین کاهش سهم بازار خودروهای الکتریکی در اروپا مواجه شده است.
تسلا و فولکس واگن با فروش خوب Volvo EX30 و همچنین گروه BMW که با جدیدترین مدلهای خود به موفقیت خود ادامه میدهد، جایگاه خود را به گروه جیلی باختند. برندهای چینی نیز عمدتاً به لطف BYD رشد کردند.
در ایالات متحده نیز وضعیت مشابه است. حجم فروش تسلا از 324900 دستگاه در نیمه اول سال 2023 به 299200 دستگاه در سال جاری کاهش یافته است. این در حالی است که فروش کلی خودروهای برقی در مدت مشابه 7.6 درصد افزایش یافته است. در نتیجه، سهم تسلا از 59.8 درصد در سال 2023 به 51.2 درصد در سال 2024 کاهش یافت. این شرکت همچنان یک بازیگر برتر در بازار داخلی خود باقی مانده است، اما شایان ذکر است که چندین رقیب در میان زیان های تسلا به سودهای قدرتمندی دست یافته اند. هیوندای 34 درصد و فورد 48 درصد رشد کردند. ریویان حتی با 77 درصد بهتر از بقیه مسابقات بود و کیا جهش 110 درصدی داشت.
اولین دلیل افول تسلا واضح است. رشد نمی تواند برای همیشه ادامه یابد، به خصوص زمانی که دامنه مدل ها هنوز محدود و کاملا قدیمی است. مدل 3 در سال 2023 به روز شد، اما ورود اولیه آن به سال 2017 باز می گردد.
رقابت قوی تر از همیشه است. در اروپا، تسلا تحت فشار برندهای برتر آلمانی و صنعت چین است. همانطور که قبلا ذکر شد، فورد، کره ای ها و ریویان ها در ایالات متحده قوی هستند. جدیدترین وسیله نقلیه این شرکت، Cybertruck، واقعاً از نظر فروش رشد نکرده است و تنها 11300 دستگاه در نیمه اول سال 2024 در ایالات متحده فروخته شده است.
در نهایت، کاهش قیمت محصولات که در سال 2023 بسیار خوب عمل کرد، اکنون چندان جذاب نیست. در این مرحله، تسلا به چیزی بیش از تخفیف های بزرگ و به روز رسانی های پر زرق و برق برای خودروهای خود نیاز دارد.
منبع: موتور 1
227322