دوشنبه, خرداد 19, 1404
  • ورود کاربر
مجله پیکس
  • خانه
    • درباره مجله یکم جالب!
  • سیاره زمین
  • تکنولوژی
  • تاریخ
  • سبک زندگی
    • مد
  • هنر
    • سینما و تلویزیون
  • ورزشی
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
مجله پیکس
  • خانه
    • درباره مجله یکم جالب!
  • سیاره زمین
  • تکنولوژی
  • تاریخ
  • سبک زندگی
    • مد
  • هنر
    • سینما و تلویزیون
  • ورزشی
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
مجله پیکس
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه انتخاب تحریریه

حواشی جدید برنامه صداتو و خواننده سرشناس/ برای این قطعه اجازه نگرفتیم; گفتند ما نمی توانیم هزینه ها را پرداخت کنیم …

توسط حمیدرضا عقیلی
تیر 30, 1403
در انتخاب تحریریه
0
491
اشتراک گذاری
1.4k
بازدیدها
اشتراگذاری در تلگراماشتراک گذاری در واتساپ


موضوع کپی رایت سال هاست در ایران مطرح بوده و برای بسیاری از هنرمندان محل درگیری بوده است، اما اکثرا شاکی به دلیل خلأ قانونی در این زمینه یا سخت بودن پیگیری شکایات به جایی نمی رسد. او در میانه راه تسلیم می شود.

برنامه ” صدای شما » که از سال گذشته با حضور شبنم مقدمی امیرمهدی جهل، محمد بحرانی و محسن شریفیان به کارگردانی حامد جوادزاده از شبکه نمایش خانگی پخش می شود و توانسته مخاطبان قابل توجهی را به خود جذب کند.

در این برنامه هر بار که یک یا چند نفر در نقش خواننده ظاهر می شوند، قطعات مختلف موسیقی اجرا و پخش می شود. اگر اکثر صاحبان این آثار هنوز در قید حیات هستند و اگر از دنیا رفته اند، مدت زیادی از مرگشان نگذشته است که آثارشان عمومیت یافته است.

البته سازوکار استفاده از آثار موسیقایی در این برنامه های ایرانی حداقل باید به گونه ای باشد که از صاحبان آثار مجوز بگیرند یا حق استفاده از آثار را پرداخت کنند.

از آنجایی که در ایران حقوق کپی رایت چندان رعایت نمی شود و اگر فردی از تضییع حقوقش شکایت کند راه به جایی نمی برد، تا کنون هیچکس از استفاده از اثر او در برنامه «ساداتو» شکایت نکرده است. این برنامه تا چند وقت پیش از قطعه «نگاری منی» که توسط برادران اصفهانی به گویش اصفهانی خوانده شده بود استفاده می کرد که این اقدام آنها حالا باعث عصبانیت و دلخوری خوانندگان و آهنگساز این قطعه شده است.

در همین راستا تصمیم گرفتیم با سینا فرزادی پور (آهنگساز) و علی سعیدی در خصوص اتفاقات رخ داده گفت وگویی داشته باشیم و پس از آن با رامین صدیقی به گفت و گو پرداختیم که از وی در مورد سازوکار استفاده از آثار موسیقی در استعدادیابی جهان جویا شد. برنامه ها.

هیچکس از ما اجازه نگرفت!

سینا فرزادی پور (آهنگساز و نوازنده تنبک) درباره اتفاقات رخ داده می گوید: سال گذشته با برادران سعیدی از سوی برنامه ساداتو تماس گرفته شد و از آنها دعوت شد به عنوان شرکت کننده در این برنامه حضور داشته باشند و قطعه ناری مانی را نیز به دلیل وجود آنها بخوانند. برادران سعیدی با پیشینه حرفه ای موسیقی، حضور در این برنامه را نپذیرفتند و به عنوان مهمان در برنامه حاضر شدند.

وی ادامه می دهد: پس از پذیرش پیشنهاد از سوی برنامه، رایزنی در مورد پرداخت هزینه انجام می شود، اما عوامل «ساداتو» در پاسخ می گویند بودجه ای برای پرداخت هزینه به آنها ندارند و در نهایت انجام می دهند. به توافق نرسیدن از قضا همزمان با دعوت از برادران سعیدی برای حضور در «ساداتو» یک خواننده اصفهانی در این برنامه شرکت می کند و قطعه «نگاری منی» را می خواند.

این آهنگساز بیان می کند: به نظر می رسد اجرای این قطعه توسط این خواننده اصفهانی یک امر برنامه ریزی شده بوده است. چون ارکستری که خواننده را همراهی می کند تمرین کرده و هماهنگ با خواننده می نوازد. در واقع زمانی که موفق به حضور برادران سعیدی در برنامه نشدند، همان قطعه ای را که در نظر داشتند در برنامه «ساداتو» اجرا کنند، توسط یکی دیگر از خواننده های اصفهانی اجرا کردند. بدون تماس با من یا برادران سعیدی برای استفاده از این اثر!

وی ادامه داد: من به عنوان یک هنرمند سال ها تلاش کردم تا امروز بتوانم بدون حمایت مالی یک قطعه موسیقی تولید کنم، اما صدا و سیما یا افرادی از این دست به راحتی و حتی بدون اینکه نامی از صاحبان آن ببرند از آثار ما استفاده می کنند. در بهترین حالت فقط نام گیرنده را ذکر می کنند. پس جایگاه خالق اثر کجاست؟ این به شدت در حق هنرمند بی انصافی است.

وی همچنین به مثالی از استفاده غیرقانونی صدا و سیما از آثار موسیقی می پردازد و می گوید: تلویزیون اصفهان چند سال پیش در بین دو نیمه دربی سپاهان – پرسپولیس که سپاهان پیش بود «نگاری منی» را پخش کرد و تقدیم کرد. به تیم سپاهان رسید. آیا بالاخره ما وسط کشک هستیم؟ آیا ما حق نداریم در این برنامه تصمیم بگیریم که کارمان روی آنتن برود یا نه؟ چطور است که یک سازمان رسمی مثل صدا و سیما یک قطعه موسیقی را از اینترنت دانلود می کند و به راحتی پخش می کند؟

شاگردان ما را جایگزین کردند!

پس از شنیدن داستان از زبان آهنگساز، تماس دیگری با علی سعیدی خواننده اثر داشتیم.

سعیدی می گوید: آخرین دوره برنامه «عصر عصر جدید» از من و برادرم برای حضور در برنامه دعوت شد، اما این برنامه فرصتی بود تا استعداد دانش آموزان را شناسایی کنیم و به همین دلیل شرکت در برنامه را نپذیرفتیم. .

وی ادامه می دهد: بعداً از برنامه «ساداتو» با من و برادرم تماس گرفتیم و درباره برنامه توضیح دادیم تا بتوانیم در آن شرکت کنیم و به آنها گفتیم با توجه به سابقه کاری خود، با شرکت در چنین برنامه هایی سطح خود را پایین نمی آوریم. به هر حال این یک برنامه استعدادیابی است و من و برادرم قرار نیست استعدادیابی باشیم و البته به آنها گفته ایم که اگر به حضور ما علاقه مند هستند در برنامه و اجرای قطعه نگری منی میتوانیم به عنوان مهمان در شب دوقلوها در برنامه ساداتو حضور داشته باشیم.

این خواننده بیان می کند: در نهایت چند بار پیگیری کردند و خیلی اصرار کردند که برویم قطعه «ناری مانی» را اجرا کنیم، البته تاکید داشتند که پرداختی در کار نیست. به هر حال صحبت با آقای جوادزاده را باز گذاشتند اما ما درگیر تولیدات خودمان بودیم و وقت این کار را نداشتیم. تا اینکه چند شب پیش متوجه شدیم که آهنگ «نگاری منی» را در برنامه «ساداتو» اجرا کردند.

وی ادامه می دهد: در این برنامه ارکستر دارند و قبل از اجرای قطعه تمرین می کنند. موضوع دعوت ما به این برنامه مربوط به دی ماه 1402 است و در اسفند 1402 قطعه «نوشته مانی» را با صدای خواننده ای از شهر اصفهان ضبط کردند. این خواننده نیز شاگرد برادرم محمد بوده و به دلیل بداخلاقی از کلاس برادرم اخراج شده است اما بدون اجازه در این برنامه آهنگ خود را بدون ذکر نام برادرم می خواند.

این هنرمند تاکید می کند: من و برادرم هر دو خواننده و تهیه کننده کار بودیم و اگر برای اجرای کار با ما موافق نبودند حداقل برای اجرای این اثر توسط دیگری و حفظ حقوق معنوی از ما اجازه می گرفتند. از کار

شرایط استفاده از آثار موسیقایی در برنامه های استعدادیابی چگونه است؟

پس از شنیدن داستان این دو هنرمند، با رامین صدیقی (ناشر و تهیه کننده موسیقی) تماس گرفتیم تا شرایط استفاده از آثار موسیقی در برنامه های استعدادیابی توسط شرکت کنندگان را جویا شویم.

وی می گوید: در برنامه های استعدادیابی هنرمند داوطلب قبل از اینکه جلوی دوربین برود در مرحله اول یا دوم در مقابل هیات داوران اجرا می کند و در صورت تایید صلاحیت روی صحنه اصلی برنامه می رود. حالا قبل از اینکه آن شرکت کننده جلوی دوربین برود، می تواند هر قطعه ای را اجرا کند. زیرا تنها هدف تایید استعداد او برای حضور در مقابل داوران و صحنه اصلی است. اما زمانی که آن فرد واجد شرایط باشد، تیم برگزارکننده برنامه یک مربی را در کنار او قرار می دهد که تعیین می کند شرکت کننده چه کاری باید انجام دهد و چه چیزی بخواند و در این شرایط، برنامه مسئول پرداخت حقوق نویسنده است. از کار

وی ادامه می دهد: در صورتی که شرکت کننده بدون اطلاع برگزارکنندگان تصمیم به اجرای یک اثر موسیقایی داشته باشد به نت استفاده منصفانه مراجعه شود. در قوانین کپی رایت، تبصره ای به نام استفاده منصفانه وجود دارد. از آنجا که این کار بدون منفعت اقتصادی انجام می شود و فرد انجام دهنده این کار حرفه ای نیست و بابت این کار دستمزد دریافت نمی کند، می توان آن را تحت اخطار استفاده منصفانه قرار داد.

اگر آن اجرا پول درآورد یا آن شخص را مشهور کند چه؟

وی توضیح می دهد: اگر شرکت کننده به شهرت رسید و با آن عملکرد سود مالی به دست آورد، باید حقوق صاحب اثر پرداخت شود و استفاده منصفانه نیست.


منبع

اشتراک گذاریارسال
حمیدرضا عقیلی

حمیدرضا عقیلی

مطالبمرتبط

نبرد سیلیکونی: تحول نظامی هوش مصنوعی و سرنوشت رقابت بین چین و ایالات متحده

تحول نظامی هوش مصنوعی و سرنوشت رقابت بین چین و ایالات متحده

توسط مائده خاکی
فروردین 25, 1404
0

در دنیای امروز، جایی که فناوری و نوآوری هر روزه مرزهای نظامی و استراتژیک کشورها را تغییر می‌دهد، شاهد ظهور...

بهترین کشورهای ۲۰۲۵ برای مهاجرت؛ از رفاه اقتصادی تا کیفیت زندگی

بهترین کشورهای ۲۰۲۵ برای مهاجرت؛ از رفاه اقتصادی تا کیفیت زندگی

توسط مائده خاکی
فروردین 11, 1404
0

مهاجرت یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که افراد در طول زندگی خود اتخاذ می‌کنند. انتخاب کشور مقصد، بسته به معیارهای...

برترین مقاصد مهاجرت فارغ‌التحصیلان: نگاهی نو به تغییرات بین‌المللی از ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳

برترین مقاصد مهاجرت فارغ‌التحصیلان: نگاهی نو به تغییرات بین‌المللی از ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳

توسط مائده خاکی
فروردین 5, 1404
0

در عصر جهانی‌شدن و رقابت فزاینده در بازار کار، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به دنبال فرصت‌های جدید و بهتر مهاجرت به کشورهای...

رنگ‌های سال ۱۴۰۴؛ از موکا موس تا فیوچر داسک: نوای نوین طراحی و دکوراسیون

رنگ‌های سال ۱۴۰۴؛ از موکا موس تا فیوچر داسک

توسط مائده خاکی
اسفند 21, 1403
0

رنگ‌ها از دیرباز همواره یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر احساسات انسان بوده‌اند. امروزه، با ظهور شبکه‌های اجتماعی و تغییر...

بدون نتیجه
نمایش همه نتایج

آخرین مطالب

20 مورد از ترسناک‌ترین قسمت‌های باب اسفنجی

20 مورد از ترسناک‌ترین قسمت‌های باب اسفنجی

اردیبهشت 6, 1404
ویندوز 11

چطور در ویندوز 11 اسکرین شات بگیریم؟

اردیبهشت 5, 1404
اپل آیدی

آموزش ساخت اپل آیدی با گوشی اندرویدی

اردیبهشت 4, 1404

مطالب پربازدید

    مجله پیکس

    تمامی مطالب این وبسایت توسط ربات‌ها بازنویسی می‌شود و ممکن است شامل مشکلاتی باشد. در صورت مشاهده مشکل، با ایمیل info@yekamjaleb.com ارتباط برقرار کنید.

    دسته بندی ها

    • خانه
    • سیاره زمین
    • تکنولوژی
    • تاریخ
    • سبک زندگی
    • هنر
    • ورزشی

    ما را دنبال کنید

    خوش آمدید!

    به حساب خود وارد شوید

    فراموشی رمز عبور ؟

    رمز عبور خود را بازیابی کنید

    لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

    وارد شدن
    بدون نتیجه
    نمایش همه نتایج
    • خانه
      • درباره مجله یکم جالب!
    • سیاره زمین
    • تکنولوژی
    • تاریخ
    • سبک زندگی
      • مد
    • هنر
      • سینما و تلویزیون
    • ورزشی

    تمامی مطالب این وبسایت توسط ربات‌ها بازنویسی می‌شود و ممکن است شامل مشکلاتی باشد. در صورت مشاهده مشکل، با ایمیل info@yekamjaleb.com ارتباط برقرار کنید.