به گزارش رویترز، روز جمعه هزاران رایانه ویندوزی در سراسر جهان با صفحه آبی مرگ آفلاین شدند و بخش هایی از جمله هوانوردی و مالی را فلج کردند. کارشناسان صنعت بیمه هشدار می دهند که شرکت های بیمه در شرایط وقفه کسب و کار با حجم زیادی از خسارت های وارده مواجه خواهند شد. انتشار یک به روز رسانی نرم افزاری توسط شرکت امنیت سایبری CrowdStrike عامل اصلی اختلال در سیستم بود.
رایان گریفینMcGill and Partners، شریک سایبری در کارگزاری بیمه McGill and Partners گفت: «بیمهگران در حال آماده شدن برای دریافت صدها و حتی هزاران خسارت از سازمانهای متاثر از حادثه CrowdStrike هستند.
به گفته کارشناسان، همه مشاغل نمی توانند پوشش بیمه ای را برای زمان و هزینه از دست رفته بپردازند. مارکوس آلوارزرئیس بیمه DBRS Morningstar گفت: “یک طرح بیمه تجاری معمولی خسارت ناشی از قطعی روز جمعه را پوشش نمی دهد.”
همچنین با توجه به نیر پریمدیر عامل CyberWrite: «همه بیمه های سایبری لزوماً پوشش وقفه کسب و کار را ارائه نمی دهند. این روکش باید جداگانه و با هزینه اضافی خریداری شود. خسارات مالی چنین رویدادهایی می تواند به چندین میلیارد دلار برسد. قطعی فوق الذکر را باید مصداق حادثه ای دانست که می تواند یک فاجعه بیمه ای تلقی شود. این حادثه همچنین می تواند منجر به شکایت علیه CrowdStrike و مایکروسافت شود.
سام لوینکارگزاران بیمه CAC میگویند: «شرکتهای هواپیمایی (و سایر صنایع) ممکن است تحت قراردادهای خود به دلیل قطعی CrowdStrike، حق جبران خسارت مالی یا سایر موارد را داشته باشند.
شرکت بیمه مسافرتی InsureMyTrip اعلام کرده است که انتظار افزایش قابل توجهی در مطالبات بیمه مسافرتی دارد که بیشتر آن مربوط به تاخیر در سفر و پروازهای از دست رفته است. به گفته این شرکت، ممکن است بیش از 1600 مسافر در این روز دچار مشکل شده باشند.
کارشناسان صنعت نیز تاکید کرده اند که بند «فورس ماژور» در این رویداد قابل اعمال نیست. بندهای فورس ماژور در قراردادها مسئولیت ناشی از حوادث غیرقابل پیش بینی و اجتناب ناپذیری را که طرفین را از انجام تعهدات خود باز می دارد، از بین می برد.
شنیدن مریدیتری، از کارگزاری بیمه مارش، می گوید: «بیمه سایبری برای پوشش دادن این موضوع طراحی شده است.