تقاضا برای خودروهای جدید در تمام مناطق جهان به جز آفریقا افزایش یافته است. بر اساس داده های JATO Dynamics، حجم فروش در این منطقه نسبت به سال 2022 با کاهش شش درصدی به 956 هزار دستگاه رسید. این نتیجه را می توان به کاهش قابل توجه تقاضا در مصر مرتبط دانست که دومین بازار بزرگ آفریقا در سال 2022 و سومین بازار بزرگ قاره در سال گذشته بود. 51 درصد از خودروهای قاره آفریقا در آفریقای جنوبی فروخته می شود. این در حالی است که شمال آفریقا تنها 34 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است.
پیشرو در اقتصادهای نوظهور
علیرغم تمرکز بالای صنعت خودرو در بازارهای اروپا، آمریکا و چین، 22 درصد از فروش خودروهای جدید در سال 2023 مربوط به اقتصادهای نوظهور بوده است. به گفته مونوز، بیش از 17.5 میلیون خودروی جدید تا سال 2023 در اقتصادهای نوظهور فروخته خواهد شد که بیشتر از مجموع فروش سالانه در ایالات متحده یا اروپا است.
ایران با فروش 1.43 میلیون خودرو در سال 2023 در رتبه سوم در میان اقتصادهای نوظهور قرار گرفت.
هند با اختلاف قابل توجهی رهبر این گروه بود. این کشور به عنوان چهارمین بازار بزرگ خودرو در سال 2023 موفق به فروش 4.19 میلیون دستگاه خودروی سواری شد. برزیل و ایران به ترتیب با 2.12 میلیون دستگاه و 1.43 میلیون دستگاه در رتبه های بعدی قرار دارند. در همین مدت 1.30 میلیون دستگاه در مکزیک فروخته شد و ترکیه 984 هزار دستگاه را به خود اختصاص داد.
مونوز در بخشی دیگر از بیانیه خود گفت: بی توجهی خودروسازان قدیمی منجر به گرانی مداوم خودروها شده و ناخواسته مصرف کنندگان را به سمت گزینه های ارزان قیمت تر چینی سوق داده است. از این روند برای افزایش سریع سهم خود در بازار استفاده می کنند.”
ایالات متحده، هند، کره و ژاپن استقبال چندانی از خودروهای چینی نداشته اند
سهم بازار برندهای خودروی چینی در مناطقی مانند خاورمیانه، اوراسیا و آفریقا به شدت افزایش یافته است. از سوی دیگر آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی نیز شاهد رشد سهم بازار خودروهای چینی بوده اند. در کشورهای پیشرفته مانند اروپا، استرالیا و نیوزلند این خودروها بخشی از سهم بازار را به خود اختصاص داده اند. از سوی دیگر آمریکا و هند نیز مانند کره و ژاپن استقبال چندانی از خودروهای چینی نداشته اند.
برای اولین بار در سال 2023، برندهای چینی از رقبای آمریکایی خود پیشی گرفتند و موفق به فروش 13.43 میلیون خودروی جدید شدند که نسبت به سال 2022 افزایش 23 درصدی را نشان می دهد. همچنین با فروش 23.59 میلیون دستگاه، جایگاه قدرتمند خود را در بازار جهانی حفظ کردند.