نتفلیکس هنوز به عنوان یکی از قدرتمندترین سرویس های استریم در جهان شناخته می شود، اما در چند سال اخیر عملکرد چندان خوبی نداشته است. این پلتفرم برای حفظ جایگاه خود مجبور به ایجاد تغییرات زیادی از جمله پرداختن به اشتراک گذاری رمز عبور و افزایش قیمت های متعدد شده است.
اکنون نتفلیکس بزرگترین تغییر خود را تا به امروز با معرفی اشتراک های مبتنی بر تبلیغات انجام داده است. ظاهرا این شرکت قصد دارد با ارائه طرحی رایگان که در آن تبلیغات نمایش داده می شود، تعداد کاربران را افزایش دهد.
طبق گزارش بلومبرگ، نتفلیکس در حال بررسی ارائه اشتراک رایگان در بازارهای منتخب، به ویژه در اروپا و آسیا است. البته تصمیم مذکور هنوز قطعی نشده و در مراحل اولیه گفت وگو قرار دارد. این شرکت قبلا اشتراک رایگان را در کنیا آزمایش کرده بود، اما این سرویس سال گذشته متوقف شد. به احتمال زیاد، گزینه رایگان مورد بحث مشابه طرح کنیا خواهد بود و انتخاب بسیار محدودتری از فیلم ها و سریال ها را نسبت به اشتراک پولی ارائه می دهد.
بر اساس گزارش ها، این بار هدف نتفلیکس از ارائه اشتراک های رایگان مبتنی بر تبلیغات، ورود به بازارهای نوظهور نیست، بلکه تمرکز بر کشورهایی مانند ژاپن و آلمان است.
به نظر نمی رسد نتفلیکس علاقه ای به ارائه این سرویس در ایالات متحده داشته باشد، زیرا با برنامه ریزی فعلی خود در این کشور به حداکثر تعداد مشترکین رسیده است.
هدف نتفلیکس ارائه اشتراکهای رایگان برای نفوذ بیشتر به بازارهایی است که به دلیل ناتوانی در پرداخت یا عدم وجود روشهای پرداخت آسان، هنوز به پتانسیل کامل مشترک خود نرسیدهاند. به عنوان مثال، بسیاری از مردم در آلمان هنوز از پول نقد استفاده می کنند و کارت های اعتباری به اندازه کافی در این کشور رایج نیستند، که می تواند نسخه رایگان نتفلیکس در آلمان را بسیار جذاب تر کند. طرح مذکور همچنین میتواند مشتریان جدیدی را برای خدمات نتفلیکس جذب کند که با عادت کردن به آنها، حتی ممکن است به خرید اشتراک پولی تشویق شوند.
در حال حاضر، جزئیات ارائه شده در مورد اشتراک رایگان نتفلیکس به طور رسمی تایید نشده است و بیشتر حدس و گمان است. غول استریم احتمالاً می داند که پتانسیل زیادی برای درآمد بالقوه تبلیغات وجود دارد، بنابراین اگر شرکت بخواهد سود خود را به حداکثر برساند، ارائه اشتراک های رایگان مبتنی بر تبلیغات منطقی است.