یکم جالب:تحلیل جدید مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی نشان میدهد که بین سالهای 2009 تا 2023، دولت چین 230.8 میلیارد دلار (معادل 13617200 میلیارد تومان یا 13617.2 همات) برای کمک به تولیدکنندگان خودروهای برقی هزینه خواهد کرد. انجام داده است. جالب است بدانید خودروسازان ایرانی تا اسفند 1402 216 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشتند؛ یعنی چینی ها ۶۳ برابر ضرر خودروسازان ایرانی سرمایه گذاری کرده اند!
این مرکز تخمین میزند که تنها 6.74 میلیارد دلار بین سالهای 2009 و 2017 هزینه شده است. با این حال، این رقم بین سالهای 2018 تا 2020 تقریباً سه برابر شده است و از سال 2021 دوباره به شدت افزایش یافته است.
در حالی که این اعداد تخمینی هستند، مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی خاطرنشان کرد که دولت چین به روش های مختلفی از خودروهای الکتریکی حمایت می کند. این حمایت شامل تخفیف و معافیت مالیات بر فروش و همچنین تامین مالی برای زیرساخت ها می شود. علاوه بر این، دولت برای خود خودروهای برقی می خرد و از برنامه های تحقیق و توسعه خودروسازان حمایت می کند.
اگرچه سطح حمایت متفاوت است، اما دولت طی چند سال گذشته هزینه های تحقیق و توسعه را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. بین سالهای 2009 تا 2017، تنها 2 میلیارد دلار برای این امر هزینه شده است. این رقم در سال 2018 به 3.6 میلیارد دلار و در سال گذشته به 4.3 میلیارد دلار افزایش یافت.
سازنده باتری CATL در سال گذشته 809.2 میلیون دلار یارانه دریافت کرد که بیش از 10 برابر آن چیزی است که در سال 2018 دریافت کرده بود و تقریباً دو برابر آنچه در سال 2022 دریافت کرده بود.
در حالی که چین تنها کشوری است که از خودروسازان و خودروهای برقی حمایت می کند، میزان حمایت دولت واقعاً عظیم است. این خود مشکلاتی را ایجاد کرده است، زیرا گفته می شود کشور بیش از 200 شرکت برق دارد که تنها تعداد کمی از آنها سودآور هستند.
مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی بر این باور است که تعدادی از خودروسازان چینی در نهایت سقوط خواهند کرد، اما در این بین برخی از آنها مطمئناً پایه های اصلی صنعت جهانی خواهند بود.
منبع: ماشین های سواری
54322