به گزارش اتوبلاگ، در اقدامی نادر، غول خودروسازی اروپایی فولکس واگن احتمالا کارخانه تولید خودروهای الکتریکی خود را در بلژیک به منظور کاهش هزینه ها تعطیل خواهد کرد.
فولکس واگن هنوز کارخانه ای در اروپا را تعطیل نکرده است. اما به دلیل تقاضای کم برای مدل SUV الکتریکی تولید شده در این کارخانه، احتمالا کارخانه گران قیمت بروکسل اولین قربانی خواهد بود. فولکس واگن اعلام کرده است که هزینه های اضافی در این کارخانه چشم انداز سود سالانه آن را کاهش داده است.
مشکل فروش کم خودروهای برقی بسیاری از خودروسازان از جمله دایملر (مرسدس بنز) را مجبور به تجدید نظر در برنامه های خود کرده است. کاهش یا حذف مشوق های دولتی برای خرید خودروهای برقی به ویژه در بازار خودرو آلمان (بزرگترین بازار فروش خودرو در اروپا) و ورود بازیگران جدید (مثل شرکت چینی BYD) از دلایل افت است. در فروش خودروهای برقی
تحلیلگران دویچه بانک رهبری خواهند کرد تیم روکوسا آنها در یادداشتی اعلام کردند که تعطیلی این کارخانه گام مهمی در مسیر درست خواهد بود و اکثر سرمایه گذاران چنین امکانی را پیش بینی نمی کردند.
پیش از این فولکس واگن در گزارشی پیش بینی راندمان عملیاتی خود را از 7.5 به 7 کاهش داده بود. پیش بینی می شود هزینه های اضافی این خودروساز در مجموع به 2.8 میلیارد دلار برسد.
هیئت مدیره آئودی در حال مذاکره با دولت بلژیک در مورد سرنوشت کارخانه بروکسل است که تنها Q8 E-Tron را تولید می کند. فولکس واگن اعلام کرده است که تعطیلی این کارخانه تنها یکی از گزینه های پیش روی آنها برای کاهش هزینه های اضافی است.
فیلیپ هوشواتحلیلگر Jefferies در یادداشتی گفت: «این اقدام بخشی از برنامه بهبود بهرهوری و کاهش نیروی کار در فولکسواگن است و میتواند نشانهای از اقدامات بازسازی آتی در صنعت خودروسازی اروپا در سالهای آینده باشد».
کارخانه آئودی در نزدیکی بروکسل حدود 3000 کارمند دارد و از سال 2022 آئودی Q8 E-Tron را تولید می کند. تحلیلگران دویچه بانک تخمین زده اند که تنها هزینه های مربوط به ارائه بسته حمایتی کارمندان مبلغ هنگفتی معادل صدها میلیون خواهد بود. یورو
فولکس واگن همچنین سایر هزینههای اضافی مانند زیان ارز، هزینههای مربوط به تعطیلی برنامهریزی شده بخش توربینهای گازی MAN Energy Solutions SE و مفاد قراردادهای فسخ برای کاهش نیروی کار را توضیح داد.
در اوایل ماه جاری، دولت آلمان به دلایل امنیتی فروش واحد توربین این شرکت را به یک شرکت کشتی سازی دولتی چینی رد کرد.