کنسرت علیرضا قربانی در پرسپولیس جنجالی شد.
تخت جمشید از 18 تا 20 تیرماه به مدت سه شب میزبان کنسرت علیرضا قربانی خواهد بود. کنسرتی که از ابتدا با حواشی روبرو بود؛ اما بلیط های او در کمترین زمان فروخته شد.
مجموعه ثبت جهانی تخت جمشید به عنوان یکی از مهمترین و شناخته شده ترین محوطه های باستانی کشور همواره مورد توجه افکار عمومی بوده و هر اتفاقی در آن با واکنش افکار عمومی همراه بوده است. سال ها پیش بحث برگزاری کنسرت ها و رویدادهای فرهنگی در محدوده شهرستان پارسه مطرح شد. اما هر بار این برنامه ها به دلایل خاص یا نامعلوم لغو شده اند. علیرضا قربانی این بار تخت جمشید را به عنوان محل برگزاری کنسرت خود انتخاب کرده است. کنسرتی که قرار است قفل این محوطه باستانی را برای برگزاری رویدادهای فرهنگی ویژه باز کند، حالا با انتقاد و نگرانی دوستداران میراث فرهنگی در سراسر کشور همراه شده است.
سایت پرسپولیس در طول سال میزبان رویدادهای مختلفی است. مراسم تحویل سال 1403 در محوطه تخت جمشید با استقبال گسترده مردم مواجه شد و آن طور که میراث فرهنگی استان فارس اعلام کرد بیش از 100 هزار نفر در مراسم سال 1403 در تخت جمشید حضور داشتند. اگرچه این ازدحام در اخبار نوروزی گم شده بود، اما سال هاست که برخی کارشناسان از حضور گسترده و بدون محدودیت مردم در آثار تاریخی و اماکن باستانی ابراز نگرانی می کنند. حضور گسترده ای که به ویژه در ایام نوروز با اتکای تبلیغات آماری وزارت میراث فرهنگی بیش از پیش خود را نشان می دهد و با توجه به حجم بالای حضور، زمینه آثار مخربی را برای محوطه و بناها فراهم می کند.
پس از اعلام خبر کنسرت علیرضا قربانی در پرسپولیس، موجی از انتقادات علیه این برنامه به راه افتاده است. برنامه ای که در ابتدا تصور می شد در قطعه تختگاه پرسپولیس برگزار شود، نگرانی ها را تشدید کرده بود.
بلاتکلیفی و بی اطلاعی مدیریت پرسپولیس
علیرضا عسگری چاوردی، مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه که اخیرا مدیریتش مورد انتقاد کارشناسان این حوزه قرار گرفته است، از ابتدا در صحبت های خود از عدم هماهنگی خود با اجرای این برنامه خبر داد. این مسئول در اولین واکنش به انتقادات در گفتگو با «ایلنا» موضوعی را مطرح کرد که حکایت از وضعیت عجیب مدیریتی در پرسپولیس دارد. چاوردی به ایلانا گفت:
در جلسه ای که دیشب داشتیم تاکید کردیم که قرار بود کنسرت لغو شود. اما با توجه به اینکه این کنسرت دارای مجوز تهران و یک اثر فرهنگی است، احتمال لغو آن منتفی شد. ما هم فکر میکردیم که کنسرت در محوطه دانشگاه و در پارکینگ ستاره برگزار شود. اما از آنجایی که برنامه ریزی ها از قبل انجام شده بود و می خواستند از این پلت فرم برای نمایش نور استفاده کنند، این امکان وجود نداشت.
مدیر پایگاه پرسپولیس از برگزاری جلسه برای لغو این کنسرت در حالی خبر داد که بلیت ها تمام شده است. به گفته این مسئول، به نظر می رسد سایت میراث جهانی تخت جمشید از این کنسرت اطلاعی نداشته و در زمانی که دیگر امکان پذیر نبود، درخواست لغو کنسرت کرده است. همچنین مکان های جایگزین پیشنهادی مدیر پایگاه نیز نشان از بی اطلاعی وی از جزئیات این کنسرت دارد و این سوال را در افکار عمومی ایجاد می کند که برگزاری چنین رویدادی که مستلزم هماهنگی کامل پایگاه میراث فرهنگی تعقیب با برگزارکنندگان است، برخلاف نظر پایگاه تصمیم گرفته شده است و مدیر پایگاه تخت جشید چگونه درخواست لغو اجرا را داشته است که دیگر امکان پذیر نبود. چاوردی در بخشی دیگر از این مصاحبه به ایلانا گفت:
در طول کنسرت تمام مراحل برنامه را زیر نظر داریم. اگر فرکانس های صدا کمترین آسیب را برای پرسپولیس داشته باشد، بی شک کنسرت را فعلا متوقف می کنیم. زیرا اولویت ما حفاظت از آثار تاریخی است و من به عنوان مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید وظیفه ای جز این ندارم.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی تخت جمشید نیز از توقف فوری این برنامه در زمان اجرای آن در صورت آسیب دیدن محوطه خبر داده است. این اظهارات همچنین نشان می دهد که ضوابط برگزاری این کنسرت از جمله تست بلندگو، رصد آسیب های احتمالی و برنامه ریزی دقیق برای کنترل برنامه از قبل انجام نشده است. همچنین مدیر این پایگاه به طور واضح اعلام نکرده است که نظارت بر آسیب چگونه و با چه مکانیزمی انجام می شود و اگر احتمال آسیب به این برنامه وجود داشته باشد که قبل از اجرای آن نتوانسته اند آن را لغو کنند، چگونه آن را در طول زمان متوقف خواهند کرد. اجرای آن
مخالفت به دلیل عدم مدیریت
کارشناسانی که تاکنون در مورد لزوم لغو این کنسرت اظهار نظر کرده اند، به اتفاق آرا دلیل درخواست خود را عدم مدیریت همه جانبه در محوطه تخت جمشید در کنار آسیب های احتمالی ناشی از بازگشت صدا به این کنسرت می دانند. ساختمان های تخت جمشید تجربه جهانی در برگزاری برنامه های موسیقی با صدای بلندتر نشان داده است که نظارت و جلوگیری از آسیب به ساختمان ها امکان پذیر و قابل مدیریت است. اما وضعیت کنونی میراث فرهنگی در ایران نشان داده است که عدم مدیریت، نبود کارشناسان مجرب و شفاف نبودن تصمیمات، امکان بروز انواع آسیب ها را ایجاد می کند.
امین محمودزاده کارشناس حفاظت از میراث فرهنگی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام در واکنش به کنسرت علیرضا قربانی ضمن تاکید بر اینکه سروصدا بر آثار تاریخی اثر مخربی دارد، نوشت:
بارها از من درباره کنسرت قربانی در تخت جمشید پرسیده شده است. عده ای هم عقیده هستند و دلیل آن کنسرت های فراوان در نقاط مختلف دنیا در اماکن تاریخی است و عده ای به دلیل حفاظت یا دلایل دیگر با آن مخالفند… هر کاری پیشینه فنی و فنی می خواهد. چند نفر از کارشناسان آکوستیک با گروه موسیقی و میراث فرهنگی در این کار همکاری دارند؟ بررسی های امنیتی توسط چه کسانی و با چه معیارهایی انجام شده است؟
سه کمپین برای لغو کنسرت
معترضان به کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید تاکنون سه کمپین برای لغو این کنسرت راه اندازی کرده اند. کمپین هایی که یکی از آنها در زمان نگارش این گزارش حدود 1900 امضا جمع آوری کرده است.
در متن این کمپین خطاب به وزیر میراث فرهنگی، وزیر ارشاد، مدیر پایگاه تخت جمشید و علیرضا قربانی آمده است:
خبر برگزاری کنسرت موسیقی در فاصله 50 متری مجموعه تاریخی تخت جمشید باعث تعجب و تأسف بخش زیادی از فعالان و دلسوزان عرصه فرهنگ، تاریخ و گردشگری کشور شده است. بارها از تخریب آثار تاریخی توسط ناآگاهان شکایت کرده ایم. اما برگزاری کنسرت موسیقی با تمام خطرات احتمالی برای اثر عظیمی چون پرسپولیس از طرف مجموعه های فرهنگی کشور و همچنین خواننده محترمی چون استاد قربانی غیرقابل قبول بوده و هست. با توجه به هشدارهای مختلف کارشناسان و دلسوزان این منطقه و احتمال بالای تخریب آثار باستانی کشور، تقاضا داریم این کنسرت لغو و یا به مکان دیگری منتقل شود.
کنسرت در رختخواب نیست
موافقان برگزاری کنسرت در تخت جمشید بیشتر بر تجربیات جهانی در برگزاری کنسرت در اماکن و مناطق تاریخی تاکید دارند. اما هنوز مشخص نیست که این تجربیات چگونه به ایران منتقل شده است.
گروه برگزارکننده کنسرت در واکنش به این انتقادات از این رویداد اطلاعیه ای صادر کرده است. در این اطلاعیه آمده است:
طی ماهها تحقیق علمی و مطالعه و مشاوره با کارشناسان و نگهبانان این بناها، تلاش شده است تا از هرگونه آسیب یا اثر منفی از هر نوع و به هر نحوی به آثار و محوطه این آثار باستانی جلوگیری شود. محل اجرا باید در فضایی با فاصله مناسب و اصولی از ساختمان ها و پشت به سازه ها طراحی شود تا از انتقال ارتعاشات و امواج صوتی از طریق جریان هوا یا ارتعاش مستقیم به ساختمان و همچنین تجمع مراجعین جلوگیری شود. و ترافیک غیر ضروری و غیر ضروری در داخل سایت؛ به گونه ای که هیچ گونه عملیات ساخت و ساز یا تخریب در محوطه سایت صورت نگیرد و در واقع محل اجرا در فضایی کاملا خارج از سایت اصلی و فقط با دید و دید کافی به ساختمان باشد. این امر حتی در مورد بلندگوهای صحنه نیز با جایگزینی هدفون به جای بلندگو برای نوازندگان در نظر گرفته شده است تا هیچ گونه لرزشی به سازه ها منتقل نشود.
اعلام این گروه با اظهارات مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه مغایرت دارد. مدیریت این پایگاه در گفتگوی خود درباره درخواست لغو و جابجایی محل برگزاری این کنسرت گفته است; در صورتی که این گروه ادعای تحقیقات و مطالعات علمی در چند ماه را دارند. اگر بررسی ها انجام شده و نتایج و راهکارها مشخص شده باشد، درخواست تغییر، لغو و حتی توقف در زمان اجرا بر اساس چه مکانیزمی از سوی مدیریت میراث تخت جمشید مطرح شده است؟
البته این سایت در اطلاعیه های بعدی خود در پاسخ به انتقادات جزئیات فنی بیشتری از این برنامه را منتشر کرده است. اخباری که البته تا حدودی تناقضات اولین واکنش مدیران این وزارتخانه را برطرف می کند. به گزارش خبرگزاري رسمي وزارت ميراث فرهنگي، عليرضا عسگريچاوردي مدير پايگاه تخت جمشيد گفت:
در حال حاضر بحث تاثیر صدا بر بناهای تخت جمشید مطرح است و به همین دلیل محل برگزاری کنسرت موسیقی در خارج از محوطه تخت جمشید و در فاصله 50 متری زیر ارتفاع 17 متری تخت جمشید برگزار می شود. قصر. تخت جمشید با بلوک های سنگی بزرگ ساخته شده و ارتفاع آن از سطح زمین 20 متر است. ارزیابی کیفی منظر صوتی مجموعه میراث جهانی تخت جمشید برای تمامی بناهای این مجموعه طی یک پروژه تحقیقاتی با دانشگاه هنر تهران به صورت میدانی انجام شده است. نتایج حاصل از حداکثر، متوسط و حداقل صدا، میانگین شدت صوت، نمودارهای طیف نگاری و شدت انرژی صوتی در قالب نقشه های گرافیکی این پروژه نشان می دهد که منبع تولید صدا باید از داخل تخت جمشید جدا شده و به خارج از محوطه منتقل شود. . از این رو در تهیه برنامه موسیقی به این موضوع توجه شده و محل اجرای برنامه به خارج از تخت جمشید منتقل شد.
وی همچنین درباره قرار گرفتن سخنرانان در این مراسم گفت:
صدای تمامی اسپیکرها به جنگل و فضای باز منتقل می شود و روی صحنه از هدفون استفاده می شود. همچنین میزان شات صدای بلندگوها به سمت تخت جمشید برگشت ناپذیر است و انعکاس صدا انجام نمی شود. صدا در مسیری مستقیم به سمت جنگل حرکت می کند تا اینکه طول موج آن به زمین برخورد کرده و به پایان می رسد. در واقع صدا با فاصله (از منبع) انرژی خود را (در مقصد) از دست می دهد. در این روش در واقع یک منبع صوتی در محیط بیرونی تخت جمشید وجود دارد و همچنان تاثیرات حسی بر روی افراد خواهد داشت. اما نمی تواند انرژی تخریبی روی ساختمان داشته باشد. لبه تخت تا ارتفاع یک و نیم متری با شیشه عایق مسدود شده و محل قرارگیری تجهیزات و بلندگوها به گونه ای تعبیه شده است که کمترین اثرات مخرب و مضر صدا را کاهش دهد.
برگزاری کنسرت در تخت جمشید که این روزها با مشکلات گسترده فرونشست زمین، رانش زمین، کمبود بودجه، کمبود کارشناسان، رها شدن برخی از آثار و … مواجه است، هرچند شاید نکته مثبتی باشد، اما موج انتقادات به سمت این رویداد به دلیل عدم شفافیت تصمیمات از اولین است تخت جمشید به عنوان یکی از میراث های شناخته شده ایران در جهان، یکی از نمادین ترین بناها برای میزبانی از هنرمندان سرشناس و درجه یک داخلی و خارجی است. با وجود این، برگزاری چنین رویدادهایی مستلزم اطلاع رسانی دقیق نظرات کارشناسی و تمهیدات است تا ضمن اعتمادسازی در افکار عمومی، نتایج کارشناسی سندی برای جلوگیری از آسیب و تلاش برای پاسداری از بخش مهم تاریخ ایران باشد.