یکم جالب:_ وزیر صمت در آخرین جلسه هیات دولت سیزدهم با بیان اینکه خودروی RERA تصویر ذهنی مخاطبان از خودروی ایرانی را تغییر می دهد، گفت: این محصول امکان ورود به بازارهای جهانی را فراهم می کند.
وی پس از بیان توضیحاتی در مورد ریرا و آینده آن با بیان اینکه در صنعت خودرو نوآوری هایی داریم که به زودی عرضه می شود، اظهار داشت: این نوآوری ها برای اولین بار روی خودروهای ایرانی قرار می گیرد. همچنین میتوانیم نوآوریهای خارجی را بپذیریم و استانداردها استانداردهای ایرانی است که میتواند با استانداردهای جهانی رقابت کند و همه این موارد زیرساختهایی است که فراهم شده است تا شاهد تحولی اساسی در خودروسازی باشیم.
مهمترین بخش صحبت های علی آبادی درباره نوآوری های جدید بود. علیرغم تعمیم او در مورد نوآوری های جدیدی که قرار است برای اولین بار در جهان در خودروی ایرانی قرار گیرد، می توان احتمالاتی را در این زمینه بررسی کرد.
یکی از محتمل ترین پروژه هایی که قرار است نوآوری جدیدی به همراه داشته باشد، احتمالاً پروژه جتکو است. جتکو یکی از زیرمجموعه های ایران خودرو است که چند سالی است فعالیت ویژه ای را در زمینه تولید خودروهای برقی آغاز کرده است.
اوایل سال 99 خبر ورود 6 خودروی تسلا به ایران سر و صدای زیادی به پا کرد. بر اساس شنیده ها گفته می شد این خودروها متعلق به یکی از سفارتخانه ها بوده و بنا به سفارش به ایران وارد شده است. اما با بررسی های انجام شده اعلام شد که ورود این خودروها برای مطالعه و تحقیق شرکت جتکو متعلق به ایران خودرو انجام شده است. این شرکت در نظر دارد با مطالعه و تحقیق بیشتر در این زمینه تولید خودروهای برقی را در ایران آغاز کند.
فناوری استخراج شده از این تسلاهای وارداتی قرار است مستقیماً در Jetco JX10 استفاده شود. پروژه JX10 احتمالاً به برخی از سیستم های ایمنی تسلا مجهز می شود. جتکو JX10 یک سدان سایز متوسط است که احتمالا با نسخه تمام برقی آن به بازار عرضه خواهد شد. با توجه به دانش فنی موجود در کشور، JX10 می تواند با هر بار شارژ کامل باتری ها مسافتی بیش از 300 کیلومتر را طی کند و در کمتر از 40 دقیقه با سیستم شارژ سریع 80 درصد ظرفیت باتری خود را تکمیل کند. برخی منابع خبری می گویند زیرساخت موتور و پیشرانه JETCO JX10 بر اساس خودروهای تسلا و نسل قبلی نیسان LEAF طراحی شده و ساختار آن بر اساس یکی از سدان های معروف آلمانی است.
امیدواریم مهر لغو بر این پروژه مهم نیفتد. زیرا اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است. جتکو علاوه بر تمرکز بر پروژه خود، به سمت برقی شدن محصولات شاخص ایران خودرو مانند تارا و ررا رفته است که احتمالاً به نوآوری های جدیدی مجهز خواهند شد. یکی از برنامه های اصلی این شرکت در سال 1403 حمایت از اجرای آزمایش های کیفی و صنعتی سازی خودروی برقی رایرا در قالب پروژه ای مشترک در گروه صنعتی ایران خودرو می باشد.
ایران خودرو در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو همراه با معرفی تارا برقی از نسخه برقی رایا نیز رونمایی کرد. در نسخه برقی رایرا از موتور الکتریکی با قدرت 161 اسب بخار و گشتاور نهایی 300 نیوتن متر استفاده شده است. ظرفیت باتری های این خودرو 53 کیلووات ساعت است که در مدت 10 ساعت با شارژرهای خانگی به طور کامل شارژ می شود.
یکی از مسائل مهم در همه خودروهای برقی میزان سفر این خودروها با یک بار شارژ است. طبق استاندارد NEDC، ری را الکتریک با یک بار شارژ می تواند 420 کیلومتر را طی کند که عدد قابل قبولی برای این خودرو است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این اعداد و ارقام بر اساس شرایط استاندارد اعلام می شود و البته مسافت پیموده شده این خودرو در واقعیت کمتر از عدد اعلام شده خواهد بود.
آخرین نسخه تارا برقی مجهز به باتری هایی با ظرفیت 45 کیلووات ساعت است و می تواند موتور الکتریکی این خودرو را به قدرت 160 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متر برساند. شتاب صفر تا صد 9.8 ثانیه است.
یک تارا الکتریکی با یک بار شارژ می تواند 300 کیلومتر را طی کند. سپس می توانید ۸۰ درصد ظرفیت باتری آن را تنها در ۴۵ دقیقه با بسته شارژ سریع شارژ کنید. هنوز زمان دقیقی برای تجاری سازی تارا برقی ایران خودرو اعلام نشده است اما این احتمال وجود دارد که در سال 1404 خبرهای خوبی از این خودروی برقی بشنویم.
در نهایت امیدواریم ابداعات جدید و تازه به معنای واقعی کلمه برای اولین بار روی محصولات ایرانی پیاده شود تا از رقبای خود مانند ترکیه و عربستان که هر کدام برنامه بسیار ویژه ای برای ساخت خودروی برقی پیشرفته دارند عقب نمانیم. .
322