میلیون ها نفر هر روز از اندروید در ماشین های خود استفاده می کنند. یا با اتصال گوشی به سیستم Android Auto یا از طریق سیستم عامل Android Automotive.
ظاهرا گوگل قصد دارد نرم افزار جدیدی را در خودروها معرفی کند. در نتیجه نرم افزارهای پیام رسان و Voice over Internet (VoIP) نیز به زودی اجازه فعالیت بر روی این پلتفرم را خواهند داشت.
از آنجایی که تمرکز راننده روی جاده بسیار مهم است، Google محدودیتهای سختی را برای عملکرد و دسترسی برنامهها هنگام استفاده از Android Auto یا سیستم عامل Android Automotive اعمال میکند.
پشتیبانی از نرم افزار پیام رسانی به کاربران این امکان را می دهد که در حین رانندگی پیام های مهم را بخوانند یا به آنها پاسخ دهند. برای حفظ ایمنی رانندگی، دستیار صوتی می تواند از فناوری تبدیل متن به گفتار برای خواندن پیام های دریافتی استفاده کند. همچنین نرم افزار پیام رسان می تواند دارای قابلیت تشخیص صدا برای ارسال پاسخ در حین رانندگی باشد.
پشتیبانی از نرم افزار Voice over Internet (VoIP) در قالب برقراری تماس صوتی در حین رانندگی ارائه می شود. اما به دلیل عدم وجود دوربین داخلی در اکثر خودروها، هنوز امکان برقراری تماس تصویری وجود ندارد.
در کنفرانس I/O امسال، گوگل اعلام کرد که دسته جدیدی از نرم افزارها به نام «ارتباطات» به زودی در خودروهای مجهز به سیستم عامل گوگل عرضه می شود که شامل پیام رسانی و VoIP می شود.
در حال حاضر، برنامه های پیام رسانی در Android Auto در دسترس هستند. اما بسیاری از آنها عملکرد محدودی دارند و به هیچ وجه عملکرد کامل برنامه های پیام رسان را ندارند. همین محدودیت احتمالاً برای سیستم عامل Android Automotive وجود خواهد داشت. اما طبق اسناد گوگل به زودی امکان نمایش تاریخچه پیام ها در پیام رسان ها فراهم می شود.
با توجه به استفاده از فرمت های از پیش تعریف شده، رابط کاربری نرم افزار VoIP احتمالاً دارای محدودیت های زیادی است تا در نهایت تعامل راننده با آنها آسان تر شود. با محدود کردن قابلیت های نرم افزار، ثبات سیستم نیز افزایش می یابد. زیرا احتمال خطاهایی که کل رابط کاربری را در هنگام رانندگی سخت و خطرناک می کند کاهش می یابد.
سیستم عامل Android Automotive منبع باز است و خودروسازان می توانند آن را به عنوان مبنایی برای سیستم اطلاعات سرگرمی خودروی خود سفارشی کنند. با این حال، این موضوع می تواند برای توسعه دهندگان نرم افزاری که به دنبال یک تجربه یکپارچه برای کاربران هستند، مشکل ساز باشد.
با وجود فقدان چارچوب واحد برای نمایش نرم افزار در خودروهای مجهز به اندروید، این سوال باقی می ماند که توسعه دهندگان چگونه نمایش نرم افزار پیام رسانی یا تماس صوتی اینترنتی خود را در خودروهای مختلف مدیریت خواهند کرد.