بازار خودروهای الکتریکی ایالات متحده در حال رشد است، اما با سرعت کمتر از حد انتظار. اما سهم تسلا از این بازار برای اولین بار با ورود رقبای قدرتمند به زیر سطح مهم 50 درصدی سقوط کرد.
بر اساس گزارش Cox Automotive، سهم تسلا از فروش خودروهای الکتریکی در ایالات متحده برای اولین بار به زیر 50٪ کاهش یافت و به 49.7٪ رسید. کاکس تخمین می زند که مجموع فروش خودروهای الکتریکی در ایالات متحده در حال حاضر حدود 8 درصد از کل فروش خودرو را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با رکورد 7.2 درصدی در سه ماهه دوم سال گذشته افزایش یافته است.
خیابان استفانی والدزیکی از مدیران ارشد Cox Automotive گفت: با وجود کاهش فروش تسلا و کاهش سهم آن از بازار خودروهای الکتریکی برای اولین بار به زیر 50 درصد، فضای رقابتی کلی برای خودروهای الکتریکی در حال گرم شدن است.
با نگاهی به مجموعه دادههای کاکس از سال 2019، سهم بازار تسلا در سه ماهه سوم سال 2019 به 82.5 درصد رسید و از آن زمان بهطور پیوسته در حال کاهش بوده است. شدیدترین کاهش در سه ماهه اخیر، به ویژه از سه ماهه چهارم سال 2021 به بعد اتفاق افتاده است. یعنی زمانی که سهم تسلا از بازار 77.5 درصد بود. این سهم در کمتر از دو سال و با ورود برندهای جدید و خودروهای برقی خودروسازان قدیمی به بازار به 50.2 درصد کاهش یافت.
کاهش سهم بازار تسلا همزمان با کاهش تحویل خودرو در سه ماهه دوم است. تسلا اعلام کرد که در سه ماهه دوم 443956 وسیله نقلیه تحویل داده است که بیشتر از 386810 وسیله نقلیه تحویل شده در سه ماهه اول است. اما در مقایسه با تحویل ۴۶۶ هزار و ۱۴۰ دستگاه خودرو در سال گذشته با کاهش همراه بوده است.
بر اساس یافته های کاکس، با سهم فعلی تسلا در بازار 49.7 درصد، وانت باری الکتریکی فورد موستانگ Mach-E، فورد لایتنینگ و E-Transit با سهم 7.2 درصدی در جایگاه دوم قرار دارند. کیا، هیوندای و ب ام و نیز به ترتیب در فهرست پنج برند برتر قرار دارند.
با نگاهی عمیق تر به سریع ترین برندهای خودروهای برقی در سه ماهه دوم، کادیلاک جنرال موتورز با فروش بیش از 440 درصدی خودروهای برقی در صدر فهرست قرار گرفت. اگرچه عرضه اولیه LYRIQ کادیلاک به دلیل تعمیر پلت فرم الکتریکی اولتیوم با تاخیر مواجه شد، اما از ابتدای سال جاری شاهد افزایش فروش این خودرو بوده ایم.