یکم جالب:خودروساز معتبر BYD حدود یک میلیارد دلار در صنعت خودروسازی ترکیه سرمایه گذاری خواهد کرد که پیش بینی می شود این سرمایه گذاری در استان مانیسا این کشور باشد. ظرفیت تولید کارخانه جدید 150000 دستگاه خودرو در سال خواهد بود و قرار است تولید آن در پایان سال 2026 آغاز شود. این سایت تقریباً 5000 نفر را استخدام خواهد کرد.
پس از تحقیقات اخیر کمیسیون اروپا، BYD با تعرفه 27.5 درصدی بر خودروهای الکتریکی که در چین تولید و در اروپا می فروشد، مواجه خواهد شد. علاوه بر این، ترکیه اخیراً برای محافظت از صنعت خودروسازی و خودروساز ملی خود، تعرفه 40 درصدی بر تمام خودروهای چینی اعمال کرده است.
خبر خوب برای BYD این است که از آنجایی که ترکیه بخشی از اتحادیه گمرکی اروپا است، می تواند خودروهای خود را بدون تعرفه اضافی به اروپا صادر کند.
این توافق روز دوشنبه در مراسمی به میزبانی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در استانبول اعلام شد. مشخص نیست که چه نسبتی از خودروهای تولید شده در این کارخانه الکتریکی یا پلاگین هیبریدی خواهند بود، اما این نسبت احتمالاً به تقاضای مصرف کنندگان بستگی دارد.
سال گذشته بیش از 1400000 خودرو در ترکیه تولید شد که تقریبا 70 درصد آن را خودروهای سواری از برندهایی مانند هیوندای، تویوتا، رنو و فورد تشکیل می دادند.
سوال مهمی که مطرح می شود این است که برنامه ایران برای حضور در این بازار وسیع و سرمایه گذاری کلان چیست؟ پس از گذشت چند سال از قرارداد مشترک 25 ساله ایران و چین، چرا سرمایه گذاری چینی باید در ترکیه کارخانه خودروسازی بسازد و به صورت محدود شاهد حضور خودروسازان درجه 2 و 3 چینی در کشورمان باشیم؟
منبع: ماشین های سواری
54322