رویترز در گزارشی اختصاصی از افزایش نگرانی های جهانی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در تولید اخبار و انتشار اطلاعات نادرست خبر می دهد. این امر چالش های جدیدی را برای سردبیران مجلات ایجاد کرده است که سعی در جذب مخاطب دارند.
Digital News Report گزارش سالانه خود را بر اساس نظرسنجی از نزدیک به 100000 نفر در 47 کشور منتشر کرده است که تصویری از موانعی که رسانه های خبری برای افزایش درآمد و تداوم کسب و کار خود با آن روبرو هستند ارائه می دهد.
خبرگزاری ها در سراسر جهان با چالش جدیدی به نام هوش مصنوعی روبرو هستند. غولهای فناوری و استارتآپهایی مانند OpenAI در حال ساخت ابزارهایی هستند که میتوانند خلاصهای از اطلاعات را ارائه دهند و در نتیجه مخاطبان را از وبسایتهای خبری دور کنند.
گزارش فوق نشان می دهد که مخاطبان در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای دریافت اخبار به ویژه در موضوعات حساسی مانند سیاست تردید دارند.
بر اساس نظرسنجی از 4000 شهروند، 52 درصد از شرکت کنندگان آمریکایی و 63 درصد از شرکت کنندگان بریتانیایی به اخباری که عمدتاً توسط هوش مصنوعی تولید می شود اعتماد ندارند.
نیک نیومنمحقق ارشد رویترز و نویسنده اصلی گزارش دیجیتال نیوز گفت: ما از دیدن این سطح از بدبینی شگفت زده شدیم. به طور کلی، مردم نگران تاثیر هوش مصنوعی بر دقت و صحت محتوا هستند.
نگرانی در مورد محتوای اخبار جعلی آنلاین نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش یافته است. به طوری که 59 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند که نگران این موضوع هستند. ارقام مورد بحث در آفریقای جنوبی و ایالات متحده به ترتیب 81 درصد و 72 درصد است، زیرا هر دو کشور در سال جاری انتخابات برگزار می کنند.
یکی دیگر از چالش های سایت های خبری عدم تمایل عمومی مخاطبان به پرداخت هزینه اشتراک است. با وجود افزایش نسبی در طول همه گیری کرونا، تنها 17 درصد از کاربران از 20 کشور مختلف اعلام کرده اند که مایل به پرداخت هزینه برای دریافت اخبار هستند.
در حال حاضر، شبکه های اجتماعی نقش برجسته تری در اطلاع رسانی به مردم نسبت به رسانه های خبری اصلی دارند. در یک نظرسنجی از نزدیک به 5600 کاربر TikTok، 57 درصد گفتند که بیشتر اخبار افراد مشهور و چهره های شناخته شده را دنبال می کنند، در حالی که این رقم برای برندهای خبری معتبر تنها 34 درصد است.
یافته های تحقیقات نشان می دهد که سایت های خبری نیاز به برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان خود دارند و در عین حال به گفته نیومن از شبکه های اجتماعی به صورت استراتژیک برای ارتباط با مخاطبان جوان تر استفاده می کنند.