راه حل برای کاربران عادی: چگونه برای بحران های دیجیتال آماده شویم؟
شاید بسیاری از ما با این رویداد جهانی چالش مستقیمی را تجربه نکرده باشیم، اما باید به زنگ هشدار کارشناسان فناوری توجه کنیم. زیرا در دنیایی که زندگی ما با ابزارهای دیجیتال آمیخته شده است، نمی توانیم خود را در برابر آسیب پذیری های خرد و کلان شبکه و اینترنت محافظت کنیم.
از یک طرف ایده یک زندگی کاملا آفلاین در ذهن ما نمی گنجد و از طرف دیگر باید برای انواع اختلالاتی که کار دستگاه های آنلاین شخصی ما را متوقف می کند آماده شویم. نه تنها افرادی که شغلشان به طور خاص حول محور اینترنت می چرخد، بلکه تقریباً همه افراد دیگر نباید اجازه دهند که یک مشکل نرم افزاری یا سخت افزاری اطلاعات و داده های مهم آنها را برای همیشه از دسترس خارج کند.
یک سیستم عامل ثانویه را در دسترس داشته باشید
اختلال گسترده در 29 ژوئیه سیستم های ویندوز را تحت تأثیر قرار داد، اگرچه علت اصلی به روز رسانی نرم افزاری از یک شرکت امنیتی دیگر بود. با این حال، باید توجه داشته باشیم که اختلال بعدی میتواند یک شکست غیرمنتظره در برنامهها یا برنامههایی باشد که ما به کار کردن با آنها عادت داریم.
به یاد داشته باشید که حتی سیستم عامل های اپل نیز خطاناپذیر نیستند. مک بوک ها ممکن است امنیت بیشتری را برای کاربران خود فراهم کنند، اما احتمال خرابی و راه اندازی مجدد مکرر آنها نیز وجود دارد.
در مرحله اول، سیستم عامل ثانویه را روی درایو USB نگه دارید. البته، شما می توانید دو نسخه متفاوت از یک سیستم عامل را در اختیار داشته باشید، اما کارشناسان توصیه می کنند تا حد امکان یک سیستم عامل لینوکس (مثلا اوبونتو) را در جعبه ابزار فناوری خود نگه دارید.
اگر نمی توانید با هیچ سیستم عامل دیگری کار کنید، دو نسخه ویندوز (مثلاً ویندوز 10 و 11) بهتر از انجام هیچ کاری هستند.
داده های خود را به صورت آفلاین نیز ذخیره کنید
بسیاری از ما از لحظهای که بیدار میشویم و به تلفنها و لپتاپهای خود نگاه میکنیم، با دادههای آنلاین سروکار داریم. اما اگر روزی دسترسی به شماره تلفن مخاطبان خود را از دست دهیم، چه؟ اگر رمز عبور، ایمیلهای مهم و اطلاعات حساب بانکی خود را فقط در یک یا چند سیستم همگامسازی شده ذخیره کنیم، ناخواسته ریسک بزرگی را متحمل میشویم.
به همین ترتیب، اگر برای ذخیره عکس هایی که می گیریم به Google Photos وابسته باشیم، ممکن است روزی به طور کامل دسترسی به آن ها را از دست بدهیم.
پیشنهاد می کنیم از سه نسخه از اطلاعات و مطالب ارزشمند خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و فقط به Google Cloud یا پشتیبان iCloud اعتماد نکنید. بهتر است اطلاعات خود را روی یک سخت افزار مجزا از سیستم کامپیوتر و تلفن همراه مانند هارد اکسترنال ذخیره کنید.
یک قدم جلوتر از شرکت های فناوری مورد علاقه خود باشید
وفادار ماندن به اکوسیستم اپل، مایکروسافت، گوگل و امثال آن در شرایط بحرانی مانند این است که تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد نگه دارید. به این فکر کنید که اگر یکی از این شرکتها در سراسر کشور قطع شود یا حسابهای شما را به حالت تعلیق درآورد، چه چیزی را از دست خواهید داد.
اگر کار و زندگی شما به حساب های آنلاین بستگی دارد، استفاده از پلتفرم های مختلف شرکت را فراموش نکنید. این موضوع را با پیام رسان های رایج و پرطرفدار امروزی در نظر بگیرید و مثلاً تمام پیام ها و اطلاعات ضروری و مورد نیاز خود را از طریق یک پیام رسان ارسال و ذخیره نکنید.
پرداخت های دیجیتال خود را ایمن تر کنید
شکی نیست که روش های پرداخت دیجیتال کار روزانه همه افراد را آسان کرده است. اما اگر برای تمام کارهای مالی و پرداختی خود از یک اپلیکیشن استفاده کنید، در مواقع اضطراری با مشکلاتی مانند خرابی نرم افزارهای بانکی مواجه خواهید شد. همچنین به خاطر داشته باشید که همه وب سایت ها و برنامه های بانکی به یک اندازه ایمن نیستند.
شاید در آینده نزدیک شاهد رویدادی مانند صفحه آبی جهانی اختلال مرگ نباشیم و امیدواریم پس از این رویداد سازمان های بزرگ جهانی با برنامه های آینده نگرتر با چنین چالش هایی مواجه شوند. اما در سطح شخصی، با کمی آگاهی، حوصله و زمان، بهتر می توانیم از خود در برابر حوادث ناخوشایند و مخرب دیجیتال محافظت کنیم.