برخلاف سایر خودروسازان، تویوتا علاقه ای به برقی کردن تمام خودروهای خود ندارد و در سال های اخیر روی فناوری هیدروژن سرمایه گذاری کرده است. عرضه خودروی هیدروژنی Mirai و عرضه محدود آن در بخشی از بازار آمریکا حاصل این سرمایه گذاری هاست.
تویوتا پاییز گذشته علاقه خود را به ساخت مدل هایلوکس هیدروژنی اعلام کرد و اکنون به گزارش اتوویک، شعبه بریتانیایی تویوتا تولید 10 نمونه اولیه از پیکاپ هیدروژنی هایلوکس را به پایان رسانده است و برخی از آنها در حال انجام تست های میدانی هستند.
تویوتا انتظار دارد اروپا تا پایان این دهه به یکی از بزرگترین بازارهای خودروهای سلول سوختی تبدیل شود. غول خودروسازی ژاپنی آشکارا به دنبال تجاری سازی بیشتر فناوری پیل سوختی است. زیرا سال گذشته برنامه های خود را برای ساخت کارخانه تولید خودروهای هیدروژنی در اروپا اعلام کرد.
به گفته تویوتا: طی 30 سال تحقیق و توسعه در زمینه فناوری پیل سوختی، دانش فنی به دست آمده از پروژه هایلوکس به نسل بعدی این فناوری کمک می کند که عمر طولانی تر، افزایش دامنه حرکتی و قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. کاهش هزینه ها »
تویوتا پیش از این اعلام کرده بود که نسخه الکتریکی پیکاپ هایلوکس در سال 2025 روانه بازار خواهد شد، ظاهرا پیکاپ برقی هایلوکس بر اساس نسل فعلی ساخته خواهد شد و شاهد تغییرات قابل توجهی در طراحی نخواهیم بود. نسل فعلی هایلوکس نوردیک یک دهه است که در بازار حضور دارد.
فقدان جایگاه های سوخت هیدروژنی و نبود زیرساخت های کافی در بیشتر کشورها باعث شده تا خودروهای هیدروژنی نتوانند به اندازه خودروهای برقی محبوب شوند. این احتمال وجود دارد که وانت هیدروژنی تویوتا در صورت تولید انبوه، فقط به صورت تجاری مورد استفاده قرار گیرد و در دسترس عموم قرار نگیرد.
گفته می شود نسخه هیدروژنی هایلوکس در صورت تولید انبوه بردی حدود 590 کیلومتر خواهد داشت که از برد پیکاپ های برقی شرکت های رقیب بیشتر است.