یکم جالب:هایپرکار جدید فرانسوی مانند خودروهای فرانسوی دیگری که حدود 20 سال پیش به بازار آمد، فرمان ثابتی دارد. هاچ بک کامپکت C4 2004 از فلسفه مشابهی با توربون پیروی می کرد، به این صورت که فقط فرمان و به اصطلاح رینگ آن می چرخید و مرکز آن ثابت می ماند. ایده این بود که همه دکمهها همیشه در یک موقعیت باشند، حتی اگر راننده به چپ یا راست منحرف شود.
سیتروئن از این طراحی غیرعادی در خودروهای دیگر از جمله C4 Picasso و C5 استفاده کرده است. با این حال، این ویژگی در نهایت کنار گذاشته شد. دو دهه بعد، یکی دیگر از خودروسازان فرانسوی، بوگاتی، این ایده را با ارتقای سطحی کاملاً جدید بازبینی می کند. کیلومتر شمار تیتانیومی که توسط ساعتسازان بوگاتی و سوئیسی ساخته شده است، در مرکز فرمان نصب شده است. کیلومتر شمار Tourbillon عمدتا آنالوگ است، به جز یک صفحه نمایش کوچک که سرعت و دنده را نشان می دهد.
اگرچه این فرمان ثابت بیشتر با سیتروئن مرتبط است و بوگاتی دوباره در کانون توجه قرار گرفته است، اما این ایده در فرانسه متولد نشد. مازراتی بومرنگ 1972 که توسط ایتال دیزاین طراحی شده بود، فلسفه مشابهی داشت.
کونیگزگ جسکو نیز از همین فناوری ویژه استفاده می کند. فرمان در جای خود ثابت نیست، اما کیلومتر شمار دیجیتالی روی آن نصب شده است. صفحه کیلومتر شمار ژیروسکوپی است و گیج و نمایشگر نیز با چرخش فرمان می چرخند.
منبع: موتور 1
227322