پس از مدت ها سرانجام بوئینگ به گناه خود در سقوط دو هواپیمای مسافربری 737 مکس اعتراف کرد تا با وزارت دادگستری آمریکا تسویه حساب کند. وکلای خانواده قربانیان قصد دارند از توافق بین بوئینگ و وزارت دادگستری درخواست تجدید نظر کنند. این توافق درست قبل از پایان ضرب الاجل امضا شد و قبل از اجرایی شدن باید توسط یک قاضی فدرال تایید شود.
دو سقوط هواپیمای بوئینگ که در سال های 2018 و 2018 رخ داد بیش از 300 کشته برجای گذاشت. دلیل سقوط هواپیما اختلال در عملکرد نرم افزاری بود که برای رفع نقص طراحی هواپیما کار می کرد. آن نرم افزار که با نام MCAS شناخته می شود، تنها از یک حسگر خارجی برای جمع آوری داده های مورد نیاز استفاده می کرد.
زمانی که بوئینگ هواپیمای غول پیکر 737 مکس را به فضا پرتاب کرد، جزئیات سیستم MCAS را در اختیار اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده، خطوط هوایی و حتی خلبانان قرار نداد تا زمان لازم برای بررسی های ایمنی را کاهش دهد و هواپیما را وارد چرخه عملیاتی کند. در سریع ترین زمان ممکن خلبانان هواپیماهای سرنگون شده ناآگاهانه سیستم MCAS را به چالش کشیدند و در نهایت شکست خوردند.
امضای توافقنامه با وزارت دادگستری ایالات متحده به بوئینگ این امکان را می دهد که از جلسه دادگاه و عواقب بالقوه سنگین اجتناب کند. در سال 2021، بوئینگ توافق نامه ای را با وزارت دادگستری امضا کرد تا رسیدگی ها را به تعویق بیندازد. این شرکت در همان زمان 2.5 میلیارد دلار جریمه شد.
بر اساس این قرارداد جدید، بوئینگ با جریمه های اضافی تا 487.2 میلیون دلار روبرو می شود و موافقت می کند که یک سیستم نظارت مستقل بر روی هواپیماهای خود نصب کند و حداقل 455 میلیون دلار برای بهبود سیستم های ایمنی خود هزینه کند.
به عنوان بخشی از حل و فصل، اعضای هیئت مدیره بوئینگ موافقت کرده اند که با خانواده قربانیان دیدار کنند. خانواده ها به شدت با این توافق مخالف هستند و معتقدند که بوئینگ باید در دادگاه پاسخگو باشد. بوئینگ قبلا با پرداخت 500 میلیون دلار غرامت به آنها موافقت کرده بود.
مدیرعامل بوئینگ مدتی پیش اعلام کرد که در پایان سال جاری از سمت خود کناره گیری می کند.