یکم جالب:_ پس از کش و قوس های فراوان و گذراندن مراحل مختلف، نسخه های نهایی رایا آماده ورود رسمی به بازار شده و قیمت نهایی آن نیز مشخص شده است. قیمت نهایی ایران خودرو رایا «یک میلیارد و 270 میلیون تومان» اعلام شده است.
ریرا یا پروژه K125 بر اساس پلت فرم نسل دوم پژو 2008 ساخته و طراحی شده است. پژو 2008 تنها در نسل اول در بازار ایران حضور داشت اما اینکه ایران خودرو چگونه پلت فرم نسل دومی را که هرگز وارد ایران نشد خریداری کرد و خودرو را بر اساس آن طراحی کرد جای سوال است.
برخی از قسمت های رایرا با دید خودروهای دیگر طراحی شده اند. در نمای جلویی ری را از سبک طراحی دو چراغ استفاده شده است که به وضوح یادآور محصولات هیوندای مانند کونا و سانتافه است. چراغ روز خودرو با 3 گرافیک بالای چراغ اصلی با لامپ هالوژن قرار گرفته است. اینکه در گران ترین خودروی ملی از سبک چراغ های جلوی بسیار قدیمی با لامپ هالوژن استفاده شده است، جای نقد دارد. عجیب ترین چیز این است که ایران خودرو چند سالی است که دنا را با لنز و کاسه نوری جدیدتر از ری عرضه می کند!
چراغ های اصلی با جلوپنجره ادغام شده و دماغه خودرو را به طور کلی تشکیل می دهند. گرافیک جلوپنجره نسبتا خوب است. امیدواریم زمانی که ایران خودرو این خودرو را عرضه می کند، مشکلات عجیبی که در تارا وجود داشت از جمله وجود سوراخ و فضای زیاد بین کاپوت و سپر پیش نیاید.
برای اولین بار در کشور خودروی ملی با چراغ پیچ تولید می شود. این سیستم به گونه ای عمل می کند که با چرخاندن فرمان به مقدار مشخص، بخشی از چراغ های جلو روشن می شود تا مسیر داخل پیچ روشن شود و راننده بتواند با دید بهتری بپیچد. لامپ مورد استفاده در قسمت گوشه ها LED است اما متاسفانه بقیه لامپ ها هالوژن خواهند بود.
نمای جانبی طراحی ساده ای دارد. ایران خودرو قصد دارد تریم دو رنگ قرمز و مشکی را برای ری در نظر بگیرد.
نمای عقب ری که انتظار می رفت از چراغ متصلی مانند تارا استفاده کند، از یک چراغ کاملا مجزا و نسبتا اسپرت استفاده می کند. این چراغ ها در یک قاب مشکی قرار گرفته اند که خطوط اطراف آن ممکن است کمی آزاردهنده باشد. دیفیوزر خودرو هم ساده و هم اسپرت طراحی شده است.
اما وارد بخش کابین می شویم. استفاده از دو صفحه نمایشگر در کنار هم، دنده خلبانی، فرمان دو پره و برش D و روشنایی داخلی، تعجب بسیاری از ما را برانگیخت، زیرا این امکانات در خودروهای داخلی و ملی وجود دارد. البته صرف «وجود» این امکانات مزیتی محسوب نمی شود چرا که باید دید در نسخه های نهایی از کیفیت عملکرد خوبی برخوردار هستند یا خیر.
سنسور نور و باران، چهار ایربگ (کیسه هوا)، سانروف، ترمز دستی برقی، نگه دارنده خودکار، تهویه مطبوع اتوماتیک، استارت دکمه ای، دنده پشت فرمان، شارژر بی سیم تلفن همراه، صفحه نمایش لمسی چند رسانه ای، گرمایش و تنظیم برقی صندلی های جلو، فرمان برقی، دوربین 360 درجه، رادار نقطه کور، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، تنظیم حالت رانندگی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی و سربالایی و … از جمله امکانات این خودرو است.
موتور 1.7 لیتری توربوشارژ EFP قلب تپنده ررا در نسخه فول آپشن است که توانایی تولید 160 اسب بخار قدرت و گشتاور نهایی 240 نیوتن متر را دارد. برای انتقال نیرو از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک DAE استفاده می شود. شتاب 0 تا 100 ریرا بنزینی در حدود 10.4 ثانیه اعلام می شود.
54322