تهدید کسب و کارهای کوچک از پاییز 1401 تا امروز
بررسی میزان نوسانات فروش در فروشگاه های اینستاگرام و رصد میزان ترافیک و دسترسی کاربران به فروشگاه ها در بستر پادرو نشان می دهد که در دو هفته اخیر میزان دسترسی کاربران به فروشگاه ها به دلیل اختلال در زیرساخت ها به شدت کاهش یافته است.
پشتون پورچیتاتمدیرعامل پادرو می گوید: کسب و کارهای اینستاگرامی از پاییز 1401 به دلیل سیاست های محدودکننده و فیلترینگ تحت فشار قرار گرفتند و بار دیگر در هفته گذشته با کاهش ترافیک و البته کاهش فروش مواجه شدند. کاربران در روزهای اخیر نتوانستهاند به رسانههای فیلتر شده متصل شوند و همین موضوع خرید را برای آنها به چالش تبدیل کرده است.»
به گفته وی، در دو سال اخیر اینستاگرام و تلگرام موثرترین گزینه برای کسب و کارهای کوچک برای دستیابی به مشتریان بالقوه و فروش محصولاتشان بوده است.
از آنجایی که طبق برآوردهای انجام شده از نظرسنجی پادرو از کاربرانش، کمتر از 30 درصد از این فروشگاه ها در فضای پیام رسانی داخلی فعال هستند، انتخاب اصلی آنها همچنان از طریق این دو پلتفرم فیلتر می شود. زیرا تقریبا هیچ سفارش منظمی از پیام رسان های داخلی ندارند و همچنان علاقه مند به فعالیت در پلتفرم های اینستاگرام و تلگرام هستند.
– پورچیتات پشتوتان، مدیر عامل پادرو
در شرایط فعلی که کسب و کارهای فعال در اینستاگرام با مشکلات زیادی از جمله کاهش قدرت خرید مشتریان مواجه هستند، اختلال در دسترسی به پلتفرم های فیلتر شده باعث کاهش 40 درصدی ترافیک این فروشگاه ها و کاهش دسترسی کاربران اینستاگرام شده است. .
سومین گزارش کیفیت اینترنت در ایران مربوط به بهار امسال می گوید: «تلاش شبانه روزی متولیان امر با تحمیل هزینه های چند هزار میلیاردی بر مردم و اپراتورها، جلوگیری از گسترش شبکه، مسدودسازی پروتکل های مورد نیاز کسب و کارها. و غیره تغییری در رفتار افراد استفاده کننده از فیلترشکن ایجاد نکرده و تنها باعث افزایش تقاضا شده و اختلالات گسترده و آسیب های جبران ناپذیری را به مردم و اقتصاد دیجیتال وارد کرده است.
پورمیعت همچنین معتقد است با وجود تمام کمبودها و مشکلاتی که در این دو سال برای کسب و کارهای کوچک و حتی خانگی در شبکه های اجتماعی وجود داشته، این فضا رشد چشمگیری را تجربه کرده است: «کسب و کارها پس از شوک رخ داده در پاییز 1401 آنها تجربه کردند که همچنان در فضای مبهم و پر از بیم و امید مشغول به فعالیت هستند، اگرچه شرایط کسب و کار در فضای کسب و کار اجتماعی آنطور که باید به حالت عادی بازگشته است فضای شبکه های اجتماعی و از طرفی سرمایه و پتانسیل کافی برای ورود به فضای تجارت الکترونیک را ندارند، اما گزینه ای بهتر و پربارتر از اینستاگرام و تلگرام پیدا نمی کنند و با وجود همه چالش ها، آنها همچنان از این محیط متلاطم و ناپایدار سود می برند.
در حال حاضر بیش از 60000 فروشگاه در پادرو اقدام به ساخت فروشگاه کرده اند و هرگونه اختلال و بی ثباتی مستقیماً معیشت و کسب و کار آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط داتک، نزدیک به 3 میلیون و هفتصد هزار فروشگاه در اینستاگرام فعال است که از این تعداد 33 درصد در حوزه مد و لباس و 25 درصد در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی است. بر اساس این آمار، خوراکی ها با 12 درصد در رتبه سوم، لوازم خانگی و آشپزخانه با 11 درصد در رتبه چهارم، لوازم التحریر و آموزش با هشت درصد در رتبه پنجم، کالاهای دیجیتال با هفت درصد در رتبه ششم قرار دارند. و ساعت و جواهرات با چهار درصد در رتبه چهارم قرار دارند. آنها هفتم هستند.