یکم جالب:مطالعه بیش از 37000 تصادف وسیله نقلیه نشان می دهد که احتمال تصادف انسان ها در پیچ ها یا در شرایط کم نور در مقایسه با فناوری خودران کمتر است. جالبتر اینجاست که قابلیت های سیستم های خودمختار حتی به توانایی های انسان هم نمی رسد!
به گزارش یکم جالب، مطالعه ای که به تازگی در Nature Communications منتشر شده است نشان می دهد خودروهای مجهز به سیستم های خودران 5 برابر بیشتر از انسان ها در هنگام طلوع یا غروب خورشید تصادف می کنند. به نوبه خود، این نسبت 2 برابر بیشتر از وسایل نقلیه انسانی بود.
با توجه به شرایط کم نور، این مطالعه به وضوح محدودیت های دوربین ها و سنسورها و ناتوانی آنها را در تطبیق با شرایط نشان می دهد. برای مثال، سایههای صبح زود یا اواخر بعد از ظهر ممکن است با یک شی اشتباه گرفته شوند. از سوی دیگر، اشیاء واقع در سایه ممکن است به هیچ وجه شناسایی نشوند. این امر با آزمایشهای تصادف تأیید میشود، که به طور مداوم نشان میدهد خودروها دیر ترمز میکنند یا اصلاً برای عابران پیاده یا حیوانات شبیهسازی شده توقف نمیکنند.
آگاهی موقعیتی سریع به عنوان یک مشکل بالقوه برای سیستم های خودکار فعلی ذکر شده است. سنسورها و دوربین ها ممکن است به درستی همه موانع را در یک مکان تشخیص ندهند. در حالی که ممکن است انسان در فاصله چند صد متری مه غلیظی را ببیند و اقدامات احتیاطی را انجام دهد، خودرویی که تحت کنترل خودکار و خودکار است به حرکت خود ادامه می دهد.
شواهدی برای اثبات این موضوع وجود دارد. با بررسی اقدامات انجام شده قبل از برخورد، اکثر خودروهای خودران قبل از انجام مانور اضطراری مستقیم و با سرعت ثابت در حرکت بودند. خودروهای انسان محور قبل از برخورد، موارد بیشتری از کاهش سرعت و تغییر مسیر را نشان دادند.
این مطالعه برای رسیدن به این نتایج متغیرهای زیادی را در نظر می گیرد، اما نکته اصلی کاملاً واضح است. قبل از اینکه رانندگی با هندزفری سطح 4 به واقعیت تبدیل شود، داده های بسیار بیشتری باید جمع آوری و مطالعه شود.
منبع: موتور 1
54322