به بهانه حضور چشمه افشاری در سریال تاریخی «رویای نیمه شب» نگاهی داریم به بازی بازیگرانی که در سال های اخیر تجربه مشابهی داشته اند.
خبر ساخت سریال «رویای نیمه شب» سال گذشته منتشر شد و دو روز پیش نوبت به رونمایی از نام و گریم اولین بازیگر آن یعنی بهاره افشاری رسید. او یکی از نقش های اصلی سریال حسن آخوندپور را بازی می کند که اولین سریال تاریخی او نیز می باشد.
به همین مناسبت نگاهی می اندازیم به بازیگران زنی که در سال های اخیر کارهای مشابهی را تجربه کرده اند. لازم به یادآوری است که دلیل محدودیت بازه زمانی، حجم صفحه و عدم امکان پرداخت به تمامی کسانی که قبلا فیلم یا سریال تاریخی بازی کرده اند.
این را هم اضافه کنیم که اندیشه فولادوند و نسیم ادبی در سریال راحل، میترا رفیع و شقایق فراهانی در سریال گیلدخت، شبنم قربانی و سوگل طهماسبی در سریال عشق کوفی و غزل شاکری با ستاره پسیانی در جیران. . موفق بوده اند
حسن آخوندپور که با ساخت سریال «عشق کوفی» با مضمون تاریخی-مذهبی تبحر خود را بر این نوع سریال ها ثابت کرد، اکنون مشغول تولید سریال تاریخی دیگری به نام «رویای نیمه شب» محصول سازمان هنری رسانه اوج است. فیلمنامه این سریال را حسین امیرجهانی برگرفته از رمانی به همین نام نوشته است. این رمان نوشته مظفر سالاری اولین بار در سال 1394 منتشر شد و او در این کتاب داستان عاشق شدن یک جوان اهل سنت به دختری شیعه را روایت می کند. موانعی بر سر راه ارتباط این دو زوج وجود دارد و این پیشینه اتفاقات دراماتیکی را رقم می زند.
بهاره افشاری شخصیت اصلی سریال و یک طرف داستان عاشقانه سریال است. سابقه این بازیگر و همچنین خود کارگردان به همراه محتوای سریال نوید تولید اثری موفق را می دهد. افشاری در سال های اخیر تجربیات جدیدی را به کارنامه خود اضافه کرده و موفق بوده است. حالا چه موقعیتی بهتر از یک سریال تاریخی-عاشقانه که جنبه دیگری از توانایی اش را ثابت کند.
سال گذشته پخش سریال «عشق کوفی» اتفاق مهمی برای تلویزیون بود. این سریال که محصول سازمان اوج است توانست 13 سال پس از مختارنامه به عدم تولید یک اثر تاریخی- عاشورایی پایان دهد.
لعیا زنگنه در اولین حضور تاریخی خود در یک سریال نقش زنی کوفی به نام سمیه را بازی کرد که مسلمان علوی بود. پسرش هلال (با بازی سعید شریف) اما عاشق دختری می شود که پدرش کارگر اموی است. زنگنه نه تنها با یک نقش حساس و سخت کنار آمد، «اشق کوفی» به یکی از آثار برجسته کارنامه او تبدیل شد. در این موفقیت علاوه بر بازی خوب، نمی توان از جذابیت های شخصیت های تاریخی چشم پوشی کرد.
بازیگر خوش چهره سینمای ایران با «جیران» راه موفقیت خود را ادامه داد. مریلا زارعی در سریال حسن فتحی نقش مهد علیا، مادر ناصرالدین شاه را بازی کرد و بیراه نیست اگر بگوییم شاهد یکی از بهترین «مهد علیا» در این سریال بودیم. فتحی به درستی تشخیص داد که گریم بازیگران نباید مطابق با واقعیت باشد و از عنصر زیبایی غافل نشود.
این تنها ابزاری برای موفقیت کشاورزی است. زیرا او تسلط، شیطنت، دسیسه چینی، عشق پنهان و دیگر ویژگی های مادر شاه را در بازیگری خود به زیبایی منعکس می کرد. دیالوگ های او به زبان ها نیز ترجمه شد. مثل «آنا فنا».
پریناز ایزدیار دیگر بازیگر سریال «جیران» نیز بازی قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت. ابتدا او را خدیجه تجریشی دیدیم که ناصرالدین شاه عاشق او می شود و دختری روستایی را به قصر می آورد و با او ازدواج موقت می کند.
در هر دو موقعیت، ایزدیار کنترل خوبی بر شخصیت داشت. چه زمانی که خدیجه بود و چه زمانی که شاه نام جیران را به او داد. ایزدیار در سریال «جیران» عشق و درد یک دختر/زن را باورپذیر به تصویر کشید.
داستان سریال «خاتون» در زمان اشغال ایران در جنگ جهانی دوم می گذرد و قهرمان اصلی آن زنی بختیاری به نام خاتون با بازی جواهریان است. ابتدا زندگی راحت و مجللی با همسر نظامی خود دارد. با شروع اشغال کشور خاتون به رزمنده تبدیل شد. جواهریان در سریال تینا پاکروان موفق بود زیرا درک درستی از شخصیت یک زن قدرتمند ایرانی داشت. زنی که به هر قیمتی نمی خواست تسلیم سرنوشت زمان شود. این بازیگر در عین حال جنبه زنانه این شخصیت را در اجرای خود منعکس کرد و مورد تحسین تماشاگران قرار گرفت.