یکم جالب:_ در ابتدای دولت سیزدهم رویداد جداگانه ای از نمایشگاه خودرو با عنوان «نمایشگاه تحول صنعت خودرو» برگزار شد. برگزاری جدا از نمایشگاه خودرو با توجه به هزینه های بالا باعث تعجب عده ای شده بود. اما در نهایت با برگزاری آن متوجه حضور ویژه و پررنگ تر خودروسازان داخلی در این نمایشگاه شدیم.
طبیعتاً واژه «تحول صنعت خودرو» باید بر دستاوردهای داخلی و ملی تکیه کند و نشان دهنده پیشرفت خودروسازان ایرانی باشد. در اولین دوره این رویداد، خودروسازان داخلی مانند ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو حضوری ویژه داشتند و محصولات و پروژه های فعلی و آتی خود را به این نمایشگاه آوردند. البته این حضور با تمسخر خودروسازان از سوی بازدیدکنندگان مواجه شد! این رویداد به نوعی قصد داشت گذشته، حال و آینده صنعت خودروی ایران را به همگان نشان دهد.
در دوره دوم نیز همین روند با حضور بیشتر مونتاژکاران و خودروهای چینی اجرا شد. اما برای سومین سال برگزاری این رویداد دیگر نمی توان نام تحول صنعت خودروی ایران را به این رویداد نسبت داد. چون بیشتر نشان دهنده دگرگونی صنعت خودروسازی چین بود! مراسم امسال به گونه ای برگزار شد که حتی ایران خودرو هم حضور نداشت؛ به جز سایپا، پارس خودرو و کرمان موتور، تقریبا هیچ شرکتی با محوریت نمایش تحول صنعت خودروی ایران حضور نداشت.
حضور خودروسازان مهمی مانند ام جی، لیپموتور، نتا، هاوال و سرس نشانه های خوبی از آینده بازار خودروهای وارداتی ایران است، اما در نهایت جایگاه این خودروها در نمایشگاه خودرو است نه تحولات ایران. صنعت خودرو!
مورد دیگر حضور خودروهایی مانند شاهین پلاس و سیتروئن C3-XR (سیلک سایپا) بود که چند سالی است از نمایشگاهی به نمایشگاه دیگر می روند و مشخص نیست چه زمانی به بازار عرضه می شوند.
نکته دیگر حصار کشی اطراف برخی خودروها و محدود کردن بازدید خودروهایی بود که در دنیا آنقدرها ارزش ندارند. در واقع این محدودیت ها توهین به مخاطب محسوب می شود.
با وجود هزینه های گزاف برگزاری این نمایشگاه، به نظر می رسد نمایشگاه تحول صنعت خودرو به دومین نمایشگاه سالانه خودروی سال تبدیل شده و تقریبا هیچ تفاوتی با هیچ رویداد خودرویی دیگری ندارد. شاید بهتر باشد در آینده برای برگزاری یا عدم آن تصمیم جدی بگیریم.
54322