مدیرعامل اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور با بیان اینکه در حال حاضر 358 کیلومتر از 970 کیلومتر مصوب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با 257 ایستگاه مترو در 13 خط به بهرهبرداری رسیده است. این 13 خط مترو شامل مترو تهران، مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان است.
اردشیر احمدزاده در گفت وگو با ایسنا. با اشاره به اقدامات اتحادیه شرکت های قطار شهری کشور و ارتباط و همکاری این اتحادیه با 11 سازمان مترو تهران، قطارهای شهری مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، کرج، اهواز، قم، اسلامشهر، کرمانشاه و شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور قرار است در افق پروژه های ریلی کشور معادل 970 کیلومتر با 37 خط ریلی به بهره برداری برسد. .
بهره برداری از 13 خط مترو در 5 شهر
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور از بهرهبرداری 13 خط مترو بهصورت جداگانه خبر داد و خاطرنشان کرد: از این 13 خط مترو، هفت خط در تهران، دو خط در مشهد، دو خط در شیراز، یک خط در اصفهان و یک خط مترو در تهران است. در تبریز در حال بهره برداری است، ادامه داد: خطوط مترو اهواز، کرج و قم هنوز راه اندازی نشده و در حال مطالعه است.
271 کیلومتر خط مترو به 358 خط در حال بهره برداری اضافه می شود
وی با یادآوری اینکه قرار است حدود 271 کیلومتر خط مترو به 358 خط در حال بهره برداری اضافه شود، تصریح کرد: بخشی از این خطوط در تهران و بخشی در خطوط متروی مشهد، تبریز، شیراز و کرج است.
به گفته مدیرعامل اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور، در افق طرح سیستم حملونقل ریلی شهری، شهرهای تهران 11 خط، مشهد چهار خط، اصفهان سه خط، کرج یک خط، اهواز چهار خط خواهند بود. ، شیراز شش خط، تبریز چهار خط، قم دو خط، کرمانشاه یک خط و اسلامشهر یک خط.
آخرین اخبار از بهره برداری و احداث خطوط مترو در کلانشهرهای کشور
از 11 خط مصوب تهران، هفت خط مورد استفاده قرار گرفته است
احمدزاده با اشاره به اینکه از 11 خط مصوب تهران، هفت خط مورد بهره برداری قرار گرفته و مابقی در حال مطالعه و تجهیز کارگاه ها است، تصریح کرد: خط اسلامشهر در حال ساخت است و ادامه خط 3 مترو تهران و مترو آزادگان به اسلامشهر می رسد. اسلامشهر بر عهده شهرداری اسلامشهر است و فقط در ادامه خط 3 مترو تهران در حال ساخت است.
مدیرعامل اتحادیه شرکت های قطار شهری کشور درباره چهار خط در نظر گرفته شده برای مشهد افزود: خط یک متروی مشهد پذیرای مسافران است و به بهره برداری رسیده است. خط دو مترو مشهد نیز در حال تکمیل و بهره برداری است. یک خط در حال ساخت است و خط چهارم متروی مشهد نیز در حال بررسی است.
احمدزاده از تکمیل و بهره برداری یکی از شش خط متروی شیراز خبر داد و ادامه داد: مابقی خطوط مصوب شیراز در حال مطالعه است.
مدیرعامل اتحادیه شرکت های قطار شهری کشور خطوط در نظر گرفته شده برای تبریز را چهار خطه نام برد و با بیان اینکه یکی از این چهار خط در حال تکمیل و بهره برداری است، یادآور شد: خط دو مترو تبریز در حال ساخت است و دو خط باقی مانده در حال ساخت است. الان دارن درس میخونن
وی با اعلام اینکه از سه خط مصوب مترو اصفهان یک خط در حال تکمیل، دو خط در دست ساخت و خط سه مترو اصفهان در حال مطالعه است، گفت: متروی کرج نیز یک خط دارد و خط اول آن. فاز یک مترو کرج در حال ساخت است. بهره برداری و تکمیل.
احمدزاده درباره متروی قم با بیان اینکه این مترو دو خطه است، گفت: یک خط متروی قم در حال ساخت و خط دوم در حال بررسی است.
به گفته مدیرعامل شرکت های قطار کشور، متروی کرمانشاه که یک خط دارد در حال ساخت است و برای متروی اسلامشهر نیز خطی در نظر گرفته شده است که در حال ساخت است. چهار خط مترو برای متروی اهواز تصویب شده که یکی از آنها در حال ساخت و بقیه خطوط مترو اهواز در حال مطالعه است.
برای ساخت هر کیلومتر مترو 45 تا 65 میلیون دلار نیاز است
وی با اشاره به اینکه طبق قانون 50 درصد اعتبار مورد نیاز قطار شهری بر عهده دولت و 50 درصد بر عهده شهرداری ها است، تصریح کرد: متاسفانه شهرداری ها قادر به تامین 50 درصد از اعتبارات خود نیستند. خود و پروژه ها بسیار پرهزینه هستند به طوری که برای ساخت هر کیلومتر مترو 45 تا 65 میلیون دلار نیاز است.
احمدزاده مشکل کمبود واگن مترو و تعمیرات اساسی واگن ها را از دیگر مشکلات شهرهای دارای مترو عنوان کرد و گفت: شهرها برای احداث خطوط متروی مصوب خود نیازمند حمایت مالی دولت ها هستند.
انتهای پیام